V ČR začala fungovat tisková agentura zaměřená na rovnost pohlaví

21. 9. 2006 08:09

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

V Česku začala fungovat genderová informační a tisková agentura gitA. Zaměřuje se na zpravodajství o rovných příležitostech pro ženy a muže, témata pak chce zpracovávat s ohledem na jejich význam a důležitost pro obě pohlaví. Novinářům to při představení agentury řekla její šéfredaktorka Kateřina Jonášová. Texty jsou na portálu www.ta-gita.cz.
„GitA je v podstatě podle našich rešerší světový unikát. To ale neznamená, že nezapadá do stále sílícího proudu rozmanitosti v médiích,“ uvedla Jonášová. Podle ní agentura nemá být ženskou organizací, která poskytuje informace zaměřené jen na ženy. Šéfredaktorka míní, že témata jako politika, komunikace, umění, práce a rodina, děti či ekologie zaujmou i muže. Nahlížena mají být ale jiným pohledem, než jaký nabízejí česká média, tvrdí Jonášová.
Podle Petra Pavlíka z Fakulty humanitních studií Univerzity Karlovy, který se problematice rovnosti pohlaví věnuje, nejsou české sdělovací prostředky k tématům o rovných příležitostech příliš přátelské. „Média vesměs řídí muži a muži také rozhodují o tom, co v nich bude. To se projevuje i v tématech, která z nich pak lezou ven,“ řekl Pavlík. Podle něj sdělovací prostředky předkládají veřejnosti jako klíčovou informaci to, že rozdíly mezi oběma pohlavími jsou veliké a jsou podloženy biologicky. Pavlík míní, že genderová agentura by mohla přispět k „omletí skály patriarchátu“.
Svou činnost gitA představila na dvou příkladech. Ve svých textech se zaměřila na poslankyni ODS Alenu Páralovou, která byla v minulosti stínovou ministryní práce a sociálních věcí. V nové vládě ale jako ministryně nezasedla. Premiér Mirek Topolánek (ODS) si za ministra práce vybral bývalého stínového ministra obrany Petra Nečase (ODS). V druhém případě se gitA věnovala stínové vládě ČSSD a poslankyni této strany Anně Čurdové, která vede od roku 2002 vládní radu pro rovné příležitosti žen a mužů. Nestala se stínovou ministryní pro ženu a rodinu, ale sněmovní mluvčí ČSSD pro tuto problematiku.
GitA vzešla ze serveru www.hlidacifena.cz, který sledoval postavení žen v politice a kritizoval jejich nerovné zastoupení. Dvouletý projekt na vytvoření agentury podpořil Evropský sociální fond a český státní rozpočet. Od jara 2008 by se měla gitA financovat sama. Podle Jonášové začne své zpravodajství, které je zatím zdarma, prodávat jako jiné informační kanceláře. Bude usilovat ale i o další zdroje.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.