Ukaž mi svou tvář, povím ti, kdo jsi
Společnost se může ztotožnit s postoji celebrity, pečovat o její vizáž a prezentovat tak své zboží, změřit působení celebrity na svou cílovou skupinu, využít hvězdu jako PR manažera nebo moderátora tiskových konferencí. Může svou tvář veřejně sytit i šatit nebo spolupracovat na jednorázových projektech propojených s filmovým či hudebním průmyslem.
Trh s tvářemi je ovšem značně proměnlivý. Kdo se před dvěma sezonami oblékal u řetězce C&A, ten dnes nosí Fornarinu. Nebo Baťu. Podle čeho si tedy značky své tváře vybírají? “Důležité bylo, aby osobnost našim zákaznicím odpovídala věkem a zároveň měla děti a rodinu. Pro Lindu Rybovou a Tomáše Krejčíře jsme se v konečném důsledku rozhodli pro jejich nejpozitivnější vztah k Baťovi, jehož jsou opravdovými zákazníky,” vysvětluje ředitel marketingu Bati Radek Hrachovec.
Proces hledání té správné tváře popisuje i Hana Sobková, marketing communication manager Czech data systems, Apple IMC ČR: “V polovině loňského roku jsme hledali osobnost, která by se stala tváří pro iPod. Našli jsme ji v Anetě Langerové, která se velmi rychle vypracovala díky svému talentu a jedinečnosti. Smlouva s ní je uzavřena do konce tohoto roku. Pro příští rok bychom chtěli spolupracovat s řadou dalších osobností, které už naše produkty rády používají. Do budoucna bychom se chtěli více soustředit i na počítače a rozšířit spolupráci o další osobnosti pro různé příležitosti. Tak jako už např. otevření obchodu Apple v Bontonlandu, na které jsme velmi rádi pozvali Petra Čtvrtníčka.”
Kdo nejvíc frčí?
Podle nejnovějšího výzkumu agentury Tambor v letošním roce rapidně stoupla “síla značky” (brand power score – převážená multiproměnná, získaná specifickým výpočtem zahrnujícím klíčové otázky výzkumu) Kateřiny Neumannové, na vrcholu se dlouhodobě drží Karel Gott a Lucie Bílá. Mírně podprůměrně si letos vede třeba Richard Krajčo či Jitka Asterová, ale třeba i Petr Fejk. Vyšší oblibě u mužů se těší převážně sportovci, ženy mají nejradši herečky a zpěvačky, mezi které se ovšem probojovali i pánové jako Jiří Bartoška, Marek Eben nebo také Vojta Kotek. Ten spolu s Leošem Marešem boduje zejména u věkové skupiny 16-24 let. (Více o výzkumu 9. 10. v rubrice Marketing – Data, M&M č. 41)
Hana Heřmánková. Již téměř dva roky reprezentuje Palmex, který je rodinným pracím prostředkem a mnohé spotřebitelky ho znají právě díky doporučení svých matek nebo babiček. Pro ženy, které často musí zvládat svou práci i péči o domácnost, představuje úsporu času a námahy. Moderátorka je tedy ideální, neboť dokáže skloubit svou kariéru s péčí o rodinu, a přitom nadále zůstává milou i usměvavou dámou.
Rafael Nadal. Po Andrem Agassim se stal novou osobností propagující značku Kia. V rámci vzájemné dvouleté spolupráce bude Nadal prezentovat značku v celosvětových komunikačních kampaních a při konání motoristických veletrhů. V rámci tenisových aktivit je Kia oficiálním partnerem grandslamového turnaje Australian Open (od 2002) a Davisova poháru (od 2003), dále je hlavním partnerem evropských (2008) a světových fotbalových šampionátů.
Chinaski. Už čtyři roky jsou tváří značky Wrangler pro Českou republiku. Skupina oslovuje tu správnou cílovou skupinu, takže spolupráce stále pokračuje. Kolekce značky Wrangler je více zaměřena na mužskou (cca 70 %) část, proto kapela, která se skládá z mužů. Partnerství běží dál také z toho důvodu, že skupina je stále populární, za což jasně hovoří několik hudebních cen.
Aňa Geislerová. Módní značku Fornarina zastupuje v letošním roce ikona současného českého filmu, herečka Aňa Geislerová. Její individuální a expresivní vyjádření ženskosti se nabízí všem ženám, které si tuto italskou módní značku oblíbily. Aňa Geislerová je charismatická a éterická žena, která svůj životní postoj vyjadřuje i oblečením. Stala se proto ideální tváří značky Fornarina. Fornarina nabízí bezpočet nekonvenčních kombinací, které oslovují její vytříbený vkus a experimentátorství v odívání.
Jiří Macháček. V návaznosti na globální komunikaci “1 okamžik – 1 Nescafé” byla připravena lokální kampaň “Jsem Classic. Hlavně po ránu” s Jiřím Macháčkem. Spolupráce vychází z toho, že jeho všeobecně známý styl, osobnost, projev a tvorba oslovují obdobnou skupinu lidí a výborně ladí s charakteristikou značky.
Dara Rolins. Pro módní značku Diesel je prioritou individualita a tvořivost. Lidé spojení s Dieselem jsou multikulturními osobnostmi s touhou stále kreativně a nespoutaně tvořit nové věci. Už několik let je proto tváří Dieselu v ČR slovenská zpěvačka Dara Rolins, která na sobě neustále pracuje. Pro značku je spojení s hudebním průmyslem nyní obzvlášť aktuální, jelikož nová kolekce se vyznačuje prvky rocku a hudební inspirací.