Televizní seriál porušuje zákon
Česká televize chystá seriál Poslední sezóna z hokejového prostředí, který podle všeho obsahuje zakázanou reklamu. Na dresech hokejistů v seriálu se objeví loga firem, jako například OMV, Tipsport nebo spořitelny Modrá pyramida, stejné společnosti přitom televize označuje jako oficiální partnery pořadu.
Seriál, který chce ČT začít vysílat 20. října, má však mnohem vážnější problém: měly by se zde objevit i přímo výrobky některých sponzorů. “Co se týče partnerství s Poslední sezónou, z jedné strany je to sponzorská aktivita, z druhé strany je to i náš product placement,” potvrdil mluvčí společnosti Škoda Auto Jaroslav Černý.
MEZITITULEK: Skrytá reklama zakázána
V seriálu si tak zahrají nejen Martin Dejdar či Filip Blažek, ale i škodovky. A nebudou samy. “Do seriálu jsme vložili určitou finanční částku a naše produkty,” uvedl mluvčí Budějovického Budvaru Petr Samec.
V zahraničí je podobný způsob propagace, tedy product placement či skrytá reklama, běžný a zejména ve Spojených státech je to oblíbený zdroj financování filmů a televizních sérií. Český zákon o televizním a rozhlasovém vysílání pojem product placement nezná, skrytá reklama je však vysílatelům výslovně zakázána.
“Je to minimálně na hraně. Podle zákona bychom product placement měli hodnotit jako skrytou reklamu. Zatím jsme však seriál neviděli, rada se tím bude zabývat až po zahájení vysílání Poslední sezóny,” uvedl předseda Rady pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) Václav Žák.
Veřejnoprávní televize se však brání. “Loga na dresech nemají se skrytou reklamou nic společného, chtěli jsme se přiblížit realitě autentického hokejového prostředí,” vysvětluje šéfproducent centra dramatické a divadelní tvorby ČT Jaroslav Kučera. “Tato loga na dresech formálně naplňují definici skryté reklamy, fakticky však tento případ za skrytou reklamu nepovažuji,” říká pražský advokát Michael Dub. Kučera také popřel, že by se v Poslední sezóně vyskytoval product placement.
MEZITITULEK: Boj o klíčovou část trhu
I kdyby si televize loga na dresech obhájila, za zařazování produktů přímo do děje může rada udělit pokutu několik set tisíc korun. Pro ČT by to bylo nepříjemné – tematicky atraktivní Poslední sezóna se vedle seriálu Horákovi nebo reality soutěže StarDance má stát hlavní zbraní v souboji s komerčními televizemi.
Momentálně jsou seriály předmětem zájmu miliónů diváků a pro inzerenty to je lákavý cílový trh. Na Ordinaci v růžové zahradě (Nova) se podle údajů ATO – Mediaresearch z minulého týdne dívalo 2,2 miliónu diváků, Ulici (Nova) přes milión, Rodinná pouta (Prima) si zapnulo kolem 1,2 miliónu diváků.
Hospodářské noviny, 27.9. 2006, autor: Aleš Borovan