Rada poprvé zahájila řízení s televizí kvůli vulgarismům ve filmu

4. 9. 2006 09:09

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání zahájila poprvé řízení s televizí kvůli vulgarismům ve filmu. Bude zkoumat, zda Česká televize neporušila zákon tím, že před 22:00 odvysílala film režiséra Martina Šulíka Sluneční stát aneb Hrdinové dělnické třídy. Film televize nabídla 18. června ve 20:00 a podle rady mohla jeho odvysíláním porušit povinnost nezařazovat od 06:00 do 22:00 pořady obsahující vulgarismy a nadávky.
Tento paragraf se dostal do novely vysílacího zákona letos v dubnu na návrh poslankyně KSČM Ivany Levé; za jeho porušení ale nehrozí sankce. Předseda rady Václav Žák řekl, že je to poprvé, co rada kvůli novému paragrafu zahájila správní řízení s některým z vysílatelů kvůli filmům považovaných za umělecký počin. „Je to umělecký film, ale bohužel zařazený před 22:00,“ řekl Žák ke snímku, který letos získal dvě ceny Český lev, a to za hudbu a střih.
Snímek se odehrává v dělnickém prostředí Ostravska, a tomu také odpovídá mnohdy drsnější mluva hlavních hrdinů filmu. „ČT by měla při programování na nový paragraf brát zřetel,“ dodal Žák. Poznamenal, že mu paragraf poslankyně Levé přijde z principu správný, i když osobně se mu zdá dvaadvacátá hodina přece jen přísná.
Mluvčí ČT Martin Krafl řekl, že film Sluneční stát odráží atmosféru města, které je známo specifickým jazykovým koloritem. „Jen velmi těžko lze natočit příběh ze zobrazované sociální vrstvy obyvatelstva, aniž by nebyl použit autentický jazyk,“ míní Krafl. „Hlavní ambicí filmu bylo zobrazit ostravskou realitu a i díky jazyku se mu to podle reakce diváků podařilo v mimořádné míře,“ dodal.
Podle paragrafu by televize neměly do vysílání zařazovat pořady obsahující vulgarismy a nadávky, výjimkou jsou pouze umělecká díla, kde je to z hlediska líčení kontextu nezbytné, ta by se mohla vysílat po 22:00.
„Formulace je v zákoně poměrně nejasná, a proto si počkáme, jak bude vypadat praxe. Věříme ale ve zdravý rozum a doufáme, že nás nikdo nebude napadat za to, až Vlasta Burian prohlásí, že ´Císař pán je vůl´,“ uvedl již dříve ředitel Novy Petr Dvořák.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.