Není divu, že české televizní stanice investují do stále nových a nových seriálových projektů. „Výroba původního českého seriálu vyjde mnohonásobně levněji než nákup zahraniční licence, kde je třeba navíc zaplatit dabing,“ vysvětluje Daniel Köppl, šéfredaktor odborného týdeníku Marketing & Media.
Z českých televizí, nehledě na to, zda jde o veřejnoprávní či komerční stanici, se tak v poslední době stávají doslova továrny na nové seriály. Tvůrci rychle pochopili, co na českého diváka zabírá. V současné době pracuje pro každou z televizí prověřený tým scenáristů. Lucie Konečná se skupinkou dalších autorů píše Ordinaci v růžové zahradě, Prima proslavila sesterské duo scenáristek Jitky a Kateřiny Bártů (Rodinná pouta, Bazén), Česká televize má „monopol“ na Lucii Konášovou (Dobrá čtvrť, Nemocnice).
Vedle sledovanosti vynášejí nové seriály televizím i lukrativní smlouvy se sponzory. „České seriály vedle diváků oslovují i inzerenty, kteří skupují reklamní čas,“ upozorňuje Köppl. Prostřednictvím Ordinace v růžové zahradě se zviditelnila farmaceutická firma Wallmark, Rodinná pouta sponzoruje i díky společnému logu zlatého prstýnku Penny Market. České seriály mají stabilní, jasně vymezenou cílovou skupinu diváků.
Důležité je i téma seriálu: obrovskému zájmu zadavatelů inzerce se podle marketingových odborníků těší například právě divácky tolik oblíbené příběhy z nemocničního prostředí. „Televizní příběhy z uzavřených komunit, které se těší důvěře veřejnosti, jako je nemocnice či například škola, patří mezi inzerenty k tradičně nejpopulárnějším,“ shrnuje Köppl.
Podzimní záplava nových původních českých seriálů tak tuzemské diváky neodradila. Naopak. Některé si získaly pevnou diváckou základnu čítající často více než milión lidí. Dívají se pravidelně.
Baví je sledovat důvěrně známé prostředí, oblíbené české herce, kteří coby hrdinové jednotlivých příběhů řeší obyčejné problémy, mají běžné starosti.
„Český divák se s televizními hrdiny rád identifikuje,“ souhlasí Köppl. „Příběhy z lokalit, které lidé znají, mají tradičně největší úspěch,“ potvrzuje.
Vysokou sledovanost jednotlivých nových českých seriálů si však odborníci vysvětlují i tím, že je v Česku seriálová tradice hluboce zakořeněná už z dob Jaroslava Dietla.
Příběhy na pokračování, s nimiž se diváci ztotožní, určitým způsobem ovlivňují i jejich běžný život. O osudech oblíbených televizních hrdinů se pak druhý den diskutuje na pracovišti nebo třeba v kavárně.
„Zásadní pro úspěch seriálu je i volba herců, divák rád vidí známé tváře,“ uvedl Köppl.
Na to sázejí i televize, které vedle zcela nových obličejů do svých projektů často přizvou i uznávané divadelní herce typu Jiřiny Jiráskové, Petra Nárožného či Hany Maciuchové.
Hospodářské noviny, 19.9. 2006, autor: Irena Zemanová