Ochotný a stručný analytik – hvězda médií
Za poslední půlrok se média nejvíce zajímala o Jiřího Paroubka. Jeho jméno se objevilo v tisku a zpravodajských pořadech rádií a televizí více než sedmtisíckrát. Překvapivě podobně důležitou roli hraje i David Marek. Je to sice “pouze” analytik, ale jen za posledních šest měsíců se ho média ptala na jeho názor v 1836 příspěvcích.
David Marek ze společnosti Patria Finance se tak stal nejcitovanějším analytikem. Za sebou nechal i členy populárního analytického a zároveň manželského páru Markéta Šichtařová – Vladimír Pikora. “Mám sice povědomí o tom, kdo z mých kolegů se k čemu vyjadřuje a jak často, ale že jsem nejcitovanější, mě trochu překvapuje,” komentuje své vítězství Marek.
I počasí hraje roli
Co je přesnou náplní práce analytiků, je zatím pro veřejnost stále velkou neznámou. Přesto jejich prostřednictvím dostávají zprávy o průměrné mzdě, vývoji české ekonomiky, situaci ve stavebnictví, útratách za vánoční dárky, ale i o denících rozdávaných zdarma.
“Často se nám lidé smějí, že jsme schopni vyjadřovat se i k počasí. V tomto případě ale musím říct, že zrovna počasí je důležité. Ovlivňuje inflaci a ta ovlivňuje úrokové sazby. Například teplé léto ovlivňuje úrodu a hurikány celou světovou ekonomiku,” říká Markéta Šichtařová analytička společnosti Next finance.
V žebříčku citací za poslední půlrok se umístila na pátém místě i přesto, že před nedávnem přivedla na svět dceru Barboru. Spolu s manželem a kolegou Vladimírem Pikorou dodali do médií více než dva tisíce tři sta citací, deset článků svými názory podpořili dokonce oba dva. Největším skokanem mezi analytiky se podle průzkumu HN stal Aleš Michl, který až do června pracoval pro vicepremiéra pro ekonomiku Jiřího Havla. Za čtyři měsíce ve společnosti Raiffeisenbank už stihl nasbírat 841 analytických citací.
Přestože analytici pracují převážně pro firmy, velký vliv mají i na “obyčejné” lidi. “Zejména pro starší generaci stále platí – říkali to v televizi, musí to být pravda,” potvrzuje marketingový expert Ondřej Obluk z agentury Mather Communications. “Navíc frekvence citací a přítomnost v nejsledovanějších médiích ve spojení s aktuálními otázkami přispívá k tomu, že se z analytika stává veřejná a obecně uznávaná autorita,” dodává Jan Herzmann šéf agentury Factum Invenio, která se zabývá průzkumem trhu.
Popularita vábí zákazníky
Mnohdy ovšem analytici čelí reakcím, s nimiž nepočítali. Shodují se například, že největší rozruch působí jejich komentáře k průměrné mzdě. “Raději už dopředu upozorním na to, že je to imaginární číslo, na které nedosáhne každý,” říká Petr Dufek z ČSOB, který byl třetím nejcitovanějším analytikem posledního půlroku.
To, že se názory analytiků objevují v médiích, je jen špička ledovce jejich práce. “Živíme se tím, že dáváme podnikům konkrétní odpovědi na konkrétní otázky typu kdy si zajistit úvěr, jaký bude odbyt v cizích zemích, jak se bude vyvíjet makroekonomika,” říká Šichtařová. Skutečnost, že se její jméno objevuje často v médiích, jí u mnoha firem a zákazníků otevřela dveře, přiznává.
S přínosem mediální popularity souhlasí i David Marek. “To, že jsem mediálně známý, mi pomáhá v komunikaci s dlouhodobými klienty. Poté, co se v médiích objeví můj názor, mi někteří z nich dokonce volají a žádají mě o doplnění. Na mé finanční ohodnocení ale mediální aspekt vázán není,” dodává.
Dost bylo Zahradníka
Přestože některé firmy si své nové analytiky najímají právě podle počtu citovaných předpovědí a názorů, někdy může být přílišná popularita na škodu a nadměrně citovaný analytik médiím přestane vyhovovat. “Doslechl jsem se, že zhruba před šesti lety, kdy jsem se ještě vyjadřoval v médiích často, bylo moje jméno v jednom titulu dokonce zakázané,” říká populární analytik devadesátých let Petr Zahradník, dnes s České spořitelny.
Hvězda analytika Davida Marka zatím září jasně a bez zákazů. “David Marek je pohotový, velmi ochotný a použitelný na jakékoliv makroekonomické téma,” vysvětluje jeho současnou oblibu Michaela Tučková z České Televize. Právě ochota, pohotovost a schopnost vyjadřovat se jasně, nebanálně stručně a kultivovaně jsou podle mediálních odborníků klíčem k popularitě jednotlivých analytiků.
“Veřejnost vyžaduje srozumitelné informace a je tedy logické, že vzniká poptávka po expertech, kteří umožní i laikovy nahlédnout do tajů daného oboru a vybrat to podstatné,” vysvětluje Martin Zaplatílek z agentury Focus, která se zabývá výzkumem trhu a veřejného mínění.
Hospodářské noviny, 22.9. 2006, autor: Zuzana Luňáková, Vojtěch Blažek