Mediální válka

21. 9. 2006 00:09

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Hedvika Malinová byla v Nitře zbita. Podle ní ji přepadli skini a namalovali jí na tričko nápis Maďaři za Dunaj! Jejího zastoupení se ujal poslanec slovenské Strany maďarské koalice, advokát Gál. To je jedna verze příběhu studentky maďarského původu. Dívka si přepadení s xenofobním podtextem vymyslela a tuto dezinformaci rozšířila. Policie vyšetřování uzavřela s tím, že skutek se nestal. Advokát dal od klientky ruce pryč. Ve čtvrtek se vzdal jejího zastupování. To je druhá verze příběhu. Slovensko se s Maďarskem ocitlo kvůli 23leté studentce téměř ve válečném stavu. Roli v eskalaci napětí hrála média. Rozšířila první verzi, aniž si ověřila fakta. Usmiřování Slovenska a Maďarska trvalo 14 dní.

Druhý příběh se stal v Řezně. Papež na univerzitě promluvil na téma Víra, rozum a univerzita. Citoval i akademický spor byzantského císaře Manuela II., který probíhal s perským mudrcem o křesťanství a islámu v roce 1391:

„V sedmém rozhovoru, který vydal profesor Khoury, se císař dotýká tématu jih#227#d. Císař určitě věděl, že súra 2,256 praví: „Ve věcech víry žádný nátlak.“ Je to jedna z počátečních súr z doby, kdy Mohamed ještě neměl moc a sám byl ohrožován. Císař však, samozřejmě, znal také směrnice, které byly o svaté válce řečeny později a začleněny do Koránu. Aniž by se zastavoval u podrobností, jakou je rozdíl v zacházení s těmi, kteří mají „Knihu“ a s „nevěřícími“, obrací se s překvapivou ostrostí na svého partnera s ústřední otázkou po vztahu mezi náboženstvím a násilím vůbec a říká: „Ukaž mi, co nového přinesl Mohamed a nalezneš tam pouze věci špatné a nelidské, jakou je jeho direktiva šířit mečem víru, kterou hlásal.“ Císař pak dopodrobna vypočítává důvody, proč je šíření víry za pomoci násilí nerozumné. Násilí je v rozporu s přirozeností Boha a s přirozeností duše…“

Novináři vytrhli z kontextu jednu větu, citovali ji jako papežovu a rozeslali ji do celého světa. Rozpoutalo se mediální peklo, hořely chrámy. Papežův projev ti, kteří zabíjeli proto, že Svatý otec urazil muslimy, neznali. Znali jednu větu, citovanou médii. Taková je dnes moc informací.

Štěpán Kotrba

Ekonom, 21.9.2006, autor: Štěpán Kotrba, člen Rady ČRo

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.