Luxusní obchod Harrods prodává na síti díky Čechům
Když chtějí manažeři proslulého londýnského obchodního domu Harrods vylepšit svůj počítačový systém, volají automaticky do Česka. Tuzemští experti se jim osvědčili, proto dostali už druhou zakázku: firma Logos nyní za zhruba pět až deset miliónů korun zdokonalí internetový obchod firmy Harrods.
“Společnost nás oslovila prostřednictvím anglického Microsoftu přímo. Neprobíhalo ani žádné výběrové řízení,” říká ředitel firmy Logos Pavel Šťovíček. Ten o kvalitách svých expertů přesvědčil manažery Harrods už před pár měsíci, kdy jim Logos naprogramoval první verzi internetového obchodu.
Logos přitom zdaleka není jedinou tuzemskou počítačovou firmou, která uspěla za hranicemi.
“České společnosti zabývající se informační technologií každým rokem prodají do ciziny zhruba o patnáct procent více produktů či projektů,” potvrzuje Michal Zálešák, ředitel aliance sdružující tuzemské počítačové firmy.
“Minulý měsíc jsme otevřeli naši pobočku v Japonsku,” říká například Robert Sobola, ředitel softwarové divize firmy Zoner. Ta dodává programy pro zpracování digitálních fotografií či počítačové grafiky. Její výrobky jsou k dostání už ve dvaceti zemích světa.
Také další česká společnost, STROM telecom, žije převážně ze zahraničních zakázek. Díky nim za loňský rok utržila téměř pět miliard korun a dosáhla zisku dvě miliardy. Mezi její klienty patří například ruské telekomunikační společnosti jako Siberia Telecom či Moscow City Telephone Network. Pobočky má firma také ve Francii, Spojených arabských emirátech nebo Malajsii.
Důvodem, proč si zahraniční klienti vybírají tuzemské firmy, už dávno není jen nižší cena. “Čeští programátoři jsou šikovní a mají touhu prosadit se. To jim pomáhá,” tvrdí například šéf české pobočky firmy Oracle Martin Illner.
Kvality tuzemských expertů jsou si vědomy také mezinárodní firmy jako DHL či IBM, které do Česka v poslední době umístily vývojová centra.
Hospodářské noviny, 15.9. 2006, autor: Zuzana Luňáková