Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
Zprávy

Expanze nákupních center nyní zamíří do menších měst

Redakce MAM15. 9. 2006

V následujících letech se expanze nákupních center v Česku zrychlí a jejich developeři se podle odborníků více zaměří i na menší města. Dosud velká nákupní centra vznikala hlavně v Praze, Brně či Ostravě, nyní by na řadu měla ve větší míře přijít také krajská města a sídla s 50 000 až 100 000 obyvateli. Kromě těchto nových trhů se pozornost investorů soustředí i na středové oblasti měst, kde ještě nákupní centra nejsou tak rozšířená.
Podle údajů společnosti Incoma Research v Česku letos v červenci fungovalo již 206 nákupních center, z nichž 35 největších má 50 a více nájemců.
“Nákupní centra rozhodně nejsou v krizi. V regionech se připravuje několik desítek dalších projektů,” řekl dnes na odborné konferenci časopisu Stavební fórum v Praze František Diviš ze společnosti Incoma Research. Podle Diviše se expanze nákupních center v příštích dvou letech zrychlí a dokončeno by mělo být deset až dvacet větších projektů. Kromě krajských měst či měst s 50 000 až 100 000 obyvateli se budou nákupní centra častěji stavět také v centrech měst, protože lukrativní okrajové části jsou již většinou obsazeny. “Více se budou používat také nové koncepty, jako jsou například outlet centra, diskontní nákupní centra či multifunkční centra,” upozornil Diviš.
Například obchodní řetězec Globus spojil síly s developerskou společností Codeco, která u některých hypermarketů Globus postaví nové nákupní pasáže s desítkami menších obchodů a služeb. První nákupní centrum již několik měsíců funguje u hypermarketu Globus v Olomouci a další by měla být příští rok na podzim otevřena v Českých Budějovicích a v Liberci. Poté mají přijít na řadu hypermarkety Globus v Pardubicích, Ústí nad Labem a Opavě či plánovaná velkoprodejna v Karlových Varech.
I když expanze nákupních center bude rychle pokračovat, tak podle Diviše ještě hodně dlouho potrvá, než Česko z pohledu počtu moderních obchodních komplexů dožene vyspělé západoevropské země. “Nemáme totiž ještě tak velkou kupní sílu. Nákupní centra, která u nás stavíme ve městech se 100.000 obyvateli, se v těchto zemích dají postavit i ve městech s 50 000 obyvateli,” podotkl.
Rostoucí počet nákupních center má však nepříznivý vliv na jejich návštěvnost. Někteří z nájemců prodejen v tuzemských obchodních centrech si v poslední době začínají stěžovat, že zákazníků není tolik, kolik majitelé těchto center slibovali. Obchodníci kvůli tomu odmítají platit nájem a první spory již musel řešit rozhodčí soud při Hospodářské komoře.
Před podobnými potížemi varoval i Diviš. “V některých lokalitách se bude zvyšovat počet nákupních center nebo jejich nájemců, které budou mít problémy,” uvedl Diviš, podle kterého to může vést k hledání jiného způsobu využití areálů nákupních center.
Zatímco ještě v roce 1996 v Česku podle údajů společnosti Incoma Research nebylo žádné velké nákupní centrum s více než 50 nájemci, tak v roce 2001 připadlo jedno na 1 800 000 obyvatel. Letos připadá jedno velké nákupní centrum na 350 000 obyvatel a v roce 2008 by tento ukazatel měl klesnout na 250 000 obyvatel.
Plocha moderních nákupních center v závěru loňského roku v Česku podle údajů mezinárodní společnosti DTZ činila 1,34 milionu metrů čtverečních. V letech 2006 až 2008 by měla v Praze a větších městech vzniknout nová nákupní centra o celkové rozloze dalších 580 000 metrů čtverečních.
Na Prahu nyní podle údajů DTZ připadá zhruba 580 000 metrů čtverečních moderních obchodních center a plánovaná výstavba pro roky 2006 až 2008 zahrnuje dalších přibližně 240 000 metrů čtverečních. Mezi největší pražské projekty budou patřit Arkády Pankrác (38 000 metrů čtverečních), ECM City Arena (6000 metrů), Centrum Palmovka (12 200 metrů), Palladium (40 000 metrů) či Outlet Airport Centre (48 000 metrů čtverečních).
V regionálních městech činila v první polovině letošního roku plocha obchodních center více než 800 000 metrů čtverečních, z čehož 200 000 metrů čtverečních připadlo na Brno, za kterým následovala Ostrava (téměř 100 000 metrů čtverečních) a Olomouc (65 000 metrů čtverečních). Plánovaná výstavba mimo Prahu v letech 2006 až 2008 počítá se zhruba 340 000 metry čtverečními nových maloobchodních prostor, které připadnou na projekty Palác Pardubice, Plzeň Plaza, Hollandia Liberec, Exit 66, City Park Jihlava, Forum Ústí nad Labem a Forum Liberec.
Také odborníci z DTZ pro následující roky předpovídají zejména rozmach tzv. outletových center, která nabízejí levnější značkové zboží a zatím v Česku nejsou příliš rozšířená. První tuzemské outletové centrum bylo otevřeno v roce 2003 v Hatích. Například společnost Devo Group nyní staví outletové centrum s maloobchodní plochou 20.000 metrů čtverečních na 66. kilometru dálnice D1 ve směru od Prahy. Dokončení tohoto projektu je plánováno na jaro příštího roku.
Plocha moderních nákupních center se loni v ČR zvýšila zhruba o pětinu na více než 1,3 milionu metrů čtverečních. V přepočtu na obyvatele bylo v republice 132 metrů čtverečních těchto ploch na 1000 lidí, zatímco evropský průměr činil 171 metrů čtverečních.

×

AT&T začala v USA dodávat televizní kanály po internetu

Starší článek

Souboj Googlu a Seznamu zřejmě znásobí příjmy z reklamy na webu

Novější článek

Podobné zprávy

Marketing
Foto: Fakulta strojní VŠB-TUO

Algebra útočí! Potřebuju kalkulačku! Zní z válčené vřavy nového spotu

Fakulta strojní Vysoké školy báňské – Technické univerzity Ostrava představuje matematiku po svém. Záběry jako z válečného filmu jsou…
4. 3. 20214. 3. 2021
Lidé

Cabejšek posílí kreativu Tesca v Ogilvy

Jakub Cabejšek, který do roku 2018 pracoval v Ogilvy a poté přešel na pozici kreativního ředitele do Proximity Prague a později…
4. 3. 20214. 3. 2021
Marketing

Více než měsíc s Clubhouse v Česku. Jak se síti zatím daří?

Počáteční šmrnc exkluzivity a velkého zájmu o novinku už postupně ochlazuje. Zatím je stále dostupná jen pro majitele iPhonů, na uživatele…
4. 3. 20214. 3. 2021
Marketing

Jay-Z provokuje. Se značkou Monogram upozorňuje na pokrytectví zákonů

Nová kampaň marihuanového brandu Monogram od rappera Jay-Z si vzala na mušku americké zákony. „Válku s drogami“ staví do kontrastu…
4. 3. 20214. 3. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Cabejšek posílí kreativu Tesca v Ogilvy
Zemřel Radim Pařízek. Hudebníkovi a mediálnímu podnikateli bylo 67 let

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více