Český trh biopotravin poroste dle odhadů o 25 až 30 procent ročně
O 25 až 30 procent ročně by měl v příštích pěti letech podle odhadů vzrůst český trh s biopotravinami. V roce 2011 by tak za ně Češi mohli utratit zhruba 1,3 miliardy korun. Loni to bylo 350 milionů korun, meziročně o 30 procent více. Vyplývá to z údajů agentury Green marketing, která se trhem s biopotravinami dlouhodobě zabývá. Zatím tyto výrobky představují méně než jedno procento z celkové spotřeby potravin.
Roční růst trhu může být podle Toma Václavíka z Green marketingu i vyšší, až čtyřicetiprocentní, za předpokladu, že se v příštím roce uskuteční propagační kampaň financovaná Státním zemědělským intervenčním fondem. Ta se nyní připravuje a podléhá schválení Evropské komise. Na roky 2008 až 2010 se pak chystá další propagace produktů ekologického zemědělství. Pokud EU s tříletým projektem vysloví souhlas, bude se na jeho financování z poloviny podílet.
Výrobky s označením bio zatím pravidelně kupují jen asi tři procenta českých spotřebitelů, plyne z průzkumu, který pro ministerstvo zemědělství zpracoval Synergy Marketing spolu s GfK Praha. Další čtvrtina lidí tyto výrobky zná, ale kupuje je nepravidelně, stejný podíl je zná, ale nekupuje. Téměř polovina spotřebitelů biovýrobky vůbec nezná. Lidé, kteří toto zboží nekupují, uváděli nejčastěji jako překážku nákupu nedostatek informací, oblibu tradičních značek a vyšší cenu biovýrobků.
Z oslovených nezávislých prodejců pak 70 procent odpovědělo, že se zákazníci na bioprodukty neptají. Zhruba tři čtvrtiny pak uvedly, že toto zboží nemají v nabídce proto, že po něm neexistuje poptávka. Také řada prodejců považuje za problém vyšší ceny biopotravin.
Ty jsou proti konvenčním potravinám v Česku dražší o 40 až 350 procent, což je podle odborníků způsobeno náročnějším způsobem produkce a zpracování s velkým podílem ruční práce. Roli hrají i vyšší náklady na balení a distribuci malých šarží. Green marketing ale předpokládá, že budou ceny biopotravin klesat díky větší produkci, snižování logistických nákladů a vyšší konkurenci na trhu.
V Česku je ekologicky obhospodařováno zhruba šest procent zemědělské půdy, což je v EU nadprůměr. Rozhodující část ploch ale představují louky a pastviny. Nabídku biopotravin domácí produkce také omezuje nedostatek zpracovatelských kapacit, takže rostoucí poptávka je ze značné části uspokojována zvýšenými dovozy. Na konci roku 2005 bylo na trhu 2000 biopotravin, z toho 1200 zahraničních.
Nejvíce biopotravin, 57 procent, nakoupí čeští zákazníci v super- a hypermarketech. Následují prodejny zdravé výživy a biopotravin s podílem 37 procent. Asi čtyři procenta produktů se prodají na farmách a přibližně dvě procenta v drobných prodejnách potravin.