Český Google rozšíří služby

13. 9. 2006 00:09

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

TITULEK52: Český Google rozšíří služby

Firma nechce provozovat pouze vyhledávač
Už má vybraného nového šéfa, českou pobočku bude řídit žena

Česká odnož nejnavštěvovanějšího světového vyhledávače Google chystá nové služby. I když vyhledávání bude pořád jeho hlavní devízou, chce být plnohodnotným internetovým portálem.
„Už nyní nabízíme v Česku několik produktů, například e-mail nebo vyhledávač. Chceme nabídnout i další, ale zatím nevíme, kdy pro ně bude český trh připraven,“ říká ředitel Googlu pro rozvíjející se trhy Dennis Woodside s tím, že tady chce postupovat jako v Polsku. Tam otevřel Google kancelář v lednu letošního roku.
Podle informací HN se už chystají například mapy nebo správa fotografií. Doménu google.cz si firma pořídila minulý měsíc. Částku, kterou za ni českému majiteli zaplatil, Google nezveřejnil. „Plánujeme více investic v Česku a doména je první krok,“ říká Woodside s tím, že český trh je velmi zajímavý.

MEZITITULEK: Možná i vývojové centrum
Češi obecně platí za zdatné programátory. Google teď přemýšlí, zda své vývojové centrum umístí do Polska nebo Česka. Přípravy vstupu na český trh firma nijak nepodceňuje. Kromě vývojového centra se spekuluje i o prodejním centru Googlu. „Mně i dalším lidem z mezinárodních IT firem působících v Česku volali lidé z Googlu a ptali se třeba na kvalitu lidí tady, infrastrukturu, podnikatelské možnosti nebo jak tu vypadají kanceláře,“ popisuje šéf českého Oraclu Martin Illner.
Pro Google je Česko velká neznámá. Firma vydělává především na prodeji reklamy, která je závislá na vyhledávání. Účtuje si ceny za kliknutí automaticky podle zájmu inzerentů. A zatímco na převaze trhů je Google zvyklý na to, že s ním vyhledává většina internetových uživatelů, v Česku je všechno jinak. O sousedním Německu s devadesáti procenty ve prospěch Googlu nebo Polsku se zhruba osmdesáti procenty vyhledávacího trhu si tady může nechat jen zdát. Podle statistik je přinejlepším na čtyřiceti procentech. Za tuzemské vyhledávací nitky tahají tradičně silný Seznam, Centrum nebo Atlas.
Proto se tyto portály zatím vstupu Googlu do Česka moc nebojí. „Mají úplně jiný byznys model, takže se tím netrápíme. Vydělávají na jiných věcech,“ vysvětluje Oldřich Bajer, spolumajitel Centra.
Podle odhadů se v Česku na reklamách založených na kliknutí ročně vybere zhruba 150 miliónů korun. České portály vydělávají podle odhadů reklamních agentur ročně půl miliardy korun jen na reklamě a sponzoringu. Zhruba stejnou část vyberou od firem za přednostní výběry, klíčová slova nebo provize.
Podle Pavla Doležala z firmy Ataxo, který se marketingem a prodejem reklamy na internetu zabývá, tu je ale velký potenciál i pro Google a reklamu spojenou s klasickým vyhledáváním. „V Česku je reklama na internetu zajímavá zhruba pro 150 tisíc firem. Dnes ale inzeruje ani ne třetina z nich,“ říká Doležal.

MEZITITULEK: Google povede žena
Český vyhledávací portál povede žena. Kdysi zaměstnankyně Microsoftu Taťana le Moigne vyhrála mezi pěti posledními kandidáty. „Můžeme potvrdit, že během několika měsíců na tento post nastoupí,“ říká Dennis Woodside.
Samotná le Moigne odmítla nabídku Googlu v tuto chvíli komentovat. Dříve, kromě softwarového giganta, pomáhala easyJetu v Česku s jejich mediální prezentací. V poslední době se věnuje dětem a vymýšlí pro ně dětské hry.
Co budeme mít přesně za úkol a kdy otevře v Česku kancelář, Woodside zatím odmítá upřesnit.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.