Češi nakupují prací prášky hlavně podle značky a ceny

11. 9. 2006 08:09

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Ležák Gambrinus 12 se představuje s kampaní „Zralci na chmelu“

Ze stínu desítky vystupuje ležák Gambrinusu s kampaní od agentury McCann Prague a spoty od Boogie Films.

Jak Kofola sedm let ladila novou identitu? Čtěte v MAM 12/2024.

Čeští spotřebitelé se při nákupu pracích prášků řídí hlavně jejich značkou a cenou, méně pak vlivem těchto prostředků na životní prostředí. Vyplývá to z výzkumu Evropské asociace výrobců mýdla, pracích a čisticích prostředků (A.I.S.E.), podle kterého mají Češi také co zlepšovat ve svých pracích návycích.
„Čeští spotřebitelé se při výběru pracího prostředku nejčastěji orientují podle jeho značky, kterou uvedlo 59 procent respondentů. Neméně významné je ale i cenové hledisko, protože podle ceny vybírá 47 procent respondentů,“ řekl Radovan Suk ze společnosti Mmd, která se na výzkumu podílela.
Značka s cenou tak při výběru pracího prášku jednoznačně převažují nad ekologickým aspektem produktu, který podle průzkumu bere v úvahu jen 18 procent respondentů. V ekologickém uvažování jsou ale Češi před Poláky a Maďary. „Pouze 14,8 procenta Maďarů a 10,2 procenta Poláků zmínilo dopad na životní prostředí jako kritérium svého výběru. Pro Maďary a Poláky hraje také důležitou roli cena,“ podotkl Suk. Zhruba 57 procent Maďarů a 78 procent Poláků totiž zmínilo cenu jako hlavní kritérium svého výběru pracího prášku.
Téměř 40 procent českých spotřebitelů v odpovědích přiznalo, že nepřemýšlí nad tím, jak moc mají naplnit pračku. „V tom jsou Poláci lepší, protože 63 procent z nich se snaží pračku naplnit zcela,“ upozornil Suk. Třetina Čechů také uvedla, že nikdy nečte instrukce na obalech pracích prostředků a téměř 40 procent českých spotřebitelů dávkuje prací prášek podle odhadu. „Čtvrtina Poláků a Maďarů instrukcím na obalech také nevěnuje žádnou pozornost,“ dodal Suk.
Takzvané kompaktní prací prášky, které mají při praní stejnou účinnost jako nynější prášky, ale jejich balení je o třetinu menší, byly na český trh uvedeny před třemi měsíci a již si je koupilo nebo to má v plánu 35,2 procenta dotazovaných spotřebitelů v ČR.
„Nástup kompaktních pracích prášků se na změně pracích návyků projevuje pozitivně. Zhruba 67 procent těch, kdo již kompaktní prášky vyzkoušeli, dávkují nyní méně. Instrukcím na obalech teď věnuje více pozornosti 24 procent respondentů,“ podotkl Suk, podle kterého 17 procent českých spotřebitelů po zavedení kompaktních prášků pere na nižší teploty a 15 procent z nich také více plní pračku.
„Nejvíce ovlivnily kompaktní prací prášky mladší věkovou skupinu mezi 20 a 30 lety. Z těchto respondentů 69 procent používá méně prášku, třetina dává pozor na instrukce na obalu a téměř čtvrtina z nich pere na nižší teplotu,“ upozornil Suk.
V Česku se v posledních letech výrazně změnil způsob praní. Zhruba 60 procent českých respondentů uvedlo, že pere jinak než generace jejich rodičů, přičemž procento se zvyšuje s věkem. „Důvody, které způsobují rozdíly oproti minulosti, spatřují respondenti nejčastěji v současné širší nabídce pracích prostředků (61 procent), v jejich vyšší kvalitě (52 procent), v menší časové náročnosti praní (53 procent) a také ve vyšší kvalitě dnešních praček (38 procent),“ uvedl Suk.
Generační rozdíly se projevily také v četnosti praní. Téměř polovina Čechů ve věkové skupině 46 až 70 let pere častěji, než prali jejich rodiče, zatímco v nejmladší věkové skupině od 20 do 30 let to platí pouze u jedné pětiny spotřebitelů.

Jak Kofola sedm let ladila novou identitu? Čtěte v MAM 12/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení