Bauhaus musí zaplatit Svěrákovi za zneužití písně

13. 9. 2006 15:09

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Máme první fotky z Agentury roku. Podívejte se, jak jsme oslavili vítěze!

Letošní slavnostní předávání cen Agentury roku proběhlo v úterý 16. dubna v prostoru Václaváku 22. Bylo s námi u toho přes sto hostů a zábava byla ohromná. Přinášíme vám první část fotogalerie.

Reklama
SDG

Společnost Bauhaus musí zaplatit za porušení autorského zákona herci a scénáristovi Zdeňku Svěrákovi náhradu 200 000 korun. Společnost bez Svěrákova svolení neoprávněně změnila a užila část verše jeho textu písně Dej cihlu k cihle pro své reklamní účely. Rozhodl o tom v odvolacím řízení Vrchní soud v Olomouci.
Svěrákovi, který v případu vystupoval jako žalobce a podal na společnost žalobu na ochranu osobnosti, dal již loni v prosinci za pravdu krajský soud. Zástupci společnosti se však proti jeho verdiktu odvolali a žádali po vrchním soudu zamítnutí žaloby. Odvolací soud však jejich návrh dnes zamítl. „Toto dvojverší je natolik svébytné a autorsky ojedinělé, že v reklamním textu evokuje zásah do autorského díla. Jde o neoprávněný zásah do díla,“ řekl dnes předseda senátu Vrchního soudu v Olomouci Vojtěch Brhel.
Firma část textu písně využila k podpoře prodeje míchačky stavebních hmot. Na nejméně 211 reklamních plochách společnosti se během září roku 2004 objevil slogan „upeč…třeba zeď“. V původní písni se přitom objevuje verš „upeč třeba chleba, postav třeba zeď“.
Zástupci společnosti namítali, že slogan použitý na reklamě nesplňuje znaky autorského díla týkajícího se části Svěrákova textu písně. Tvrdili, že smysl i dopad užitého spojení je zcela bez souvislostí a naprosto odlišný od znění písně a významu jejího textu. „Tři slova, které se objevují i v textu žalobce, je pouhá náhoda. Nejde o zásah do autorských práv,“ uvedl právní zástupce Bauhausu Bohuslav Novák.
Zástupci reklamní agentury ale i Bauhausu, kteří na reklamě spolupracovali, u soudu tvrdili, že souvislost s písní je nenapadla a píseň Dej cihlu k cihle ani pořádně neznají. Soudce však uvedl, že i kdyby píseň pořádně neznali, jsou odpovědni za porušení autorských práv. „Tato odpovědnost není založena na principu subjektivním, ale objektivním,“ doplnil předseda senátu.
Právní zástupkyně Zdeňka Svěráka, který se k soudu nedostavil, uvedla, že společnost reklamní kampaň nestáhla ani poté, co byla žalobcem na porušení práv upozorněna. „Neměla ani vůli se domluvit a v kampani pokračovala i přes projevený nesouhlas,“ uvedla Michaela Pokorná.
Kromě náhrady 200 000 korun za bezdůvodné obohacení musí společnost Bauhaus zveřejnit na vlastní náklady omluvu autorovi textu písně v celostátním deníku.
Píseň Dej cihlu k cihle známá také pod lidovějším názvem Dělání vznikla v roce 1980 a byla zařazena do pohádky Princezny jsou na draka.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení