Bariéry využívání internetu

12. 9. 2006 10:09

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Více než dvě třetiny (71 %) obyvatel České republiky ve věku nad 15 let nemá v současné době připojení k internetu v domácnosti. Nejčastějším důvodem je skutečnost, že doma nemají k dispozici počítač.
Vyplynulo to z aktuálního výzkumu společnosti Factum Invenio, který byl realizován v srpnu 2006 a zúčastnil se ho reprezentativní vzorek 1031 obyvatel České republiky ve věku nad 15 let.
Již více než polovina (53 %) obyvatel ČR ve věku nad 15 let využívá internet. Velký rozdíl je ovšem mezi jednotlivými věkovými skupinami. Mezi internetové uživatele patří 80 % lidí ve věku 15-29 let, 64 % lidí ve věku 30-44 let, 48 % obyvatel ve věku 45-59 let, ale pouze 15 % šedesátiletých a starších. Internet používají zejména lidé s vyšším vzděláním (vysokoškolské nebo střední s maturitou), studenti a členové domácností s hrubým měsíčním příjmem nad 30 000 Kč.
Nejčastěji se lidé připojují k internetu z domova
Doma internet využívá 29 % Čechů, v zaměstnání 24 %. V domácnosti se připojují k internetu spíše muži než ženy (33, resp. 25 %) a lidé ve věku mezi 15 a 44 lety. Naopak podíl mužů a žen mezi uživateli internetu v zaměstnání je vyrovnaný.
Během následujících 3 měsíců plánuje pořízení internetu do domácnosti 15 % lidí, kteří internet již používají, ale nikoliv doma. „Ovšem jak vyplývá z předchozích realizovaných výzkumů, penetrace internetu v domácnostech roste jen mírně. Vysvětlení je možné nalézt i v tendenci respondentů nadhodnocovat své záměry“, uvedl Michal Peca ze společnosti Factum Invenio.
Nízká vybavenost domácností počítači brzdí rozvoj internetu
Největší bariérou využívání internetu v domácnostech je nízká penetrace osobních počítačů v České republice. V rámci pravidelného výzkumu společnosti Factum Invenio „Zpráva o českém internetu (ZOČI)“ bylo v červnu 2006 zjištěno, že osobní počítač nebo notebook v současné době používá doma 41 % Čechů. To znamená, že přibližně 70 % počítačů v českých domácnostech je připojeno k internetu.
Mezi další důvody, proč české domácnosti dosud nejsou k internetu připojeny ve větším počtu, patří skutečnost, že lidé internetu nerozumí (29 %), případně ho podle svého názoru doma nepotřebují (22 %). Nezanedbatelnou část populace (23 %) také odrazuje vysoká cena.
Kromě poměrně nízké vybavenosti domácností počítači považují mladí lidé ve věku 15-29 let za největší bariéru vysokou cenu připojení k internetu. Naopak lidé ve věku nad 60 let a s nižším vzděláním velice často nevědí, jak internet funguje, a proto nemají ani potřebu pořídit si tuto službu domů

-zem-

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.