Zájem o zprávy v červenci klesl
Zhruba o pětinu klesl letos v červenci zájem lidí o zpravodajské relace českých televizních stanic ve srovnání se stejným obdobím loni. Důvodem jsou podle zástupců stanic rekordní vedra, k menšímu počtu diváků zřejmě ale přispívají i stále bezvýsledná povolební jednání o nové vládě, vyplývá z ankety ČTK.
Televizní noviny na Nově sledovalo za první čtyři červencové týdny v průměru 1,76 milionu dospělých diváků, zatímco loni za celý červenec to bylo 2,21 milionu a předloni ještě o 50 000 diváků více. Oproti loňsku tak počet diváků klesl o pětinu, ve srovnání s červencem 2004 zhruba o 22 procent.
“Pokles sledovanosti Televizních novin v červnu a červenci 2006 je zapříčiněn především extrémním horkým počasím,” řekla mluvčí Novy Veronika Šmítková. Zhruba desetiprocentního úbytku diváků se Televizní noviny dočkaly i v červnu ve srovnání se stejným měsícem loni.
Za první tři červencové týdny klesla sledovanost i hlavní zpravodajské relace České televize Události. Letos se na pořad dívalo v průměru 899 000 diváků, loni za stejné tři týdny to bylo 1,19 milionu, předloni 1,13 milionu. Oproti loňsku tak počet diváků klesl o čtvrtinu, proti předloňsku o pětinu.
Také červnové zprávy letos lákaly méně než loni a předloni. Červnové Události letos sledovalo v průměru 965.000 lidí, loni 1,16 milionu a předloni ještě o 2000 více. “Jistě má na současný zájem o zpravodajství ČT vliv počasí a vypadá to, že bezvýsledná jednání o nové vládě nadstandardní pozornost diváků nevyvolávají,” sdělil mluvčí ČT Martin Krafl.
Podle průzkumu Sociologického ústavu Akademie věd a Centra pro výzkum veřejného mínění (CVVM) z minulého týdne s prodlužujícím se povolebním jednáním bez jasného výsledku klesá ochota občanů zúčastnit se případných voleb. “Lidé jsou z politických jednání unavení, na druhé straně však nestojí v centru jejich pozornosti,” okomentovala tehdy výsledky průzkumu socioložka Kateřina Ptáčková ze společnosti GAC.
Pokles zájmu diváků o zprávy zaznamenávají také na Primě. Od 1. do 27. července letošního roku si Zpravodajský deník nenechalo ujít v průměru 816 000 diváků, loni ve stejném období to bylo 965 000 lidí, což představuje pokles o zhruba 15 procent. “Pokles je dán celkovým úbytkem diváků u televizorů v tomto čase. Není to tím, že by lidé u televize místo zpráv volili alternativní program,” uvedla mluvčí Primy Jana Malíková.
Letní měsíce jsou tradičně obdobím, kdy lidé jeví o televizní programy nejmenší zájem, který vzrůstá s přibývající zimou; nejvíce času tak lidé věnují televizním stanicím od prosince do února. Loni v červenci lidé podle peoplemetrového průzkumu ATO-Mediaresearch strávili před televizními obrazovkami v průměru tři hodiny a dvě minuty denně, předloni to bylo o čtyři minuty méně. V obou případech to bylo nejméně za celý rok. Aktuální údaje ze letošní červenec nejsou zatím k dispozici.