Vánoce v reklamě letos začnou už v září
Vydavatelé novin, majitelé billboardů i provozovatelé televizí se již za pár dnů mohou těšit na první “vánoční dárky”. Už od září si u nich firmy kupují reklamní prostor pro kampaně zaměřené na blížící se Vánoce.
“Vánoční kampaň se každým rokem nenápadně posunuje blíže k létu, dopředu ji ženou zejména hypermarkety a specializované obchodní řetězce,” potvrzuje Ondřej Obluk z reklamní agentury Mather Communication.
Firmy, které se tak teprve nyní rozhodnou odvysílat své televizní reklamy v září, budou mít problém. Už zkraje podzimu je totiž téměř všechen reklamní prostor vyprodaný.
“Česká televize je díky malému objemu povolené reklamy beznadějně vyprodaná, podobně jsou na tom i další kanály. Na polovinu září své předvánoční reklamní kampaně směřuje stále více firem,” potvrzuje Štěpán Wolde ze společnosti ARBOmedia.
Poslední měsíce roku totiž už tradičně patří k největším lákadlům inzerentů. Zatímco například loni v srpnu utratily firmy za reklamu v médiích dvě miliardy korun, v září už výdaje stouply na čtyři miliardy a v říjnu dokonce na pět miliard korun, vyplývá z monitoringu firmy A-Connect.
Jelikož firmy nechtějí, aby je předstihla konkurence, posouvají start vánočních kampaní již na konec léta. Například Mountfield odstartuje svou nabídku už příští týden, nachystaný je i řetězec s elektronikou Datart. “Nabídka je připravena tak, abychom mohli kampaň spustit kdykoli, jakmile se vánoční poptávka projeví. Nechceme ale “naslepo” vyjíždět s nabídkou, aniž by ji zákazníci očekávali,” říká Pavel Sláma, šéf Datartu.
Tradičně nejsilněji na své předvánoční kampaně upozorňují mobilní operátoři. Zkraje podzimu navíc odstartuje rebranding a “bublinkový útok” společnost Telefónika. Ten podle odborníků plynule naváže na předvánoční kampaně a potrvá až do jara.
Pozadu nezůstanou ani T-Mobile a Vodafone. Přestože start “ježíškovské masáže” před konkurencí tají, na výdajích na reklamu šetřit nebudou. Podle mediálních expertů se jejich výdaje na vánoční kampaně vyšplhají přes sto miliónů korun. “Výdaje na reklamu se během Vánoc zvýší téměř na dvojnásobek ve srovnání s běžným obdobím,” potvrzuje Jakub Hrabovský tiskový mluvčí Vodafonu.
Vložené investice se firmám vrátí. Hypermarkety hlásí během vánočních kampaní nárůsty tržeb o desítky procent, podobně jsou na tom i řetězce s elektronikou či oblečením. Zákazníci přibývají i mobilním operátorům. “Vánoce jsou tradičně nejsilnějším obdobím v roce. Těžko však lze předvídat, že při současné penetraci českého trhu můžeme dosahovat hodnot předchozích let,” upozorňuje Martina Kemrová tisková mluvčí T-Mobilu na skutečnost, že téměř čtvrtina lidí v Česku má hned několik mobilních telefonů.
Hospodářské noviny, 29.8.2006, autor: Zuzana Luňáková