Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
Zprávy

V Česku vzniká první síť digitálních kin

Redakce MAM14. 8. 2006

Do České republiky na podzim dorazí technologická novinka, kterou mnozí označují za revoluci v kinoprůmyslu. Od 1. října by se mělo začít promítat v prvních digitálních kinech (D-kinech), která se stanou součástí rozsáhlé sítě Xtreme Cinemas. V Česku se stále promítá z 35mm filmových projektorů, ve světě však první digitální sítě kin fungují již několik let.
Podle tvůrců projektu budou nové sály plně kompatibilní se světovým digitálním průmyslem. “Nebudeme ani nechceme konkurovat multiplexům, chceme naše kina nabídnout především v regionech, tam, kde lidé nemají příliš mnoho možností vidět film. V podstatě vracíme zábavu do míst, odkud zmizela především kvůli vysokým nákladům,” tvrdí Jan Konopásek, zástupce sdružení společností v čele se stejnojmennou Xtreme Cinemas, která bude vytváření sítě zajišťovat.
Xtreme Cinemas ke spolupráci na projektu oslovila společnosti Hewlett Packard, Bontonfilm a DVD Group.cz. “Jsem rád, že se Česká republika opět dere do popředí evropské filmové scény,” říká Konopásek.
Digitální kina nabízí firma Xtreme Cinemas především menším či větším městům o několika desítkách tisíc obyvatel. O službu je podle Konopáska velký zájem, první prezentace projektu proběhla na filmovém festivalu Finále v Plzni letos v dubnu.
S prvními D-kiny se diváci podle tvůrců projektu setkají od října v několika městech jako Kraslice či Chotěboř. Do konce roku by v Česku mělo fungovat třicet takových kin, příští rok by se síť měla rozrůst na sto kinosálů, za tři roky projekt počítá s 200 až 250 kiny, která budou franchisingovým systémem se značkou Xtreme Cinemas.
Sály mohou mít 40 až 150 sedadel, budou vybaveny digitálním projektorem, přehrávačem a prostorovym zvukem, některá kina nabídnou i 3D projekci. Kino bude provozovat vždy samostatný podnikatel, který bude objednávat filmy z centrály. Digitální kino nabízí především úsporu nákladů na výrobu a distribuci nosičů, při promítání a širší výběr titulků. To by se mělo projevit i na ceně vstupenek. “V síti Xtreme Cinemas by cena vstupenek měla být nižší než v současných kinech. Běžná praxe ale je, že konkrétní cena pro konkrétní film a místo je věcí dohody mezi provozovatelem kina a distributorem,” tvrdí Konopásek.
Xtreme Cinemas chce nabízet české filmy, artové snímky, dokumenty nebo dětské programy, ale také hollywoodské blockbustery stejně jako evropskou filmovou tvorbu. Připravují se i výukové projekce pro školy, multimediální představení nebo remasterované starší filmy a v neposlední řadě také festivalové projekty.
Filmoví distributoři se k projektu zatím stavějí opatrně. “Zatím stále čekáme na finální nabídku organizátorů, není mi jasné, jak to bude fungovat,” uvedl ředitel filmové distribuce Bontonfilmu Aleš Danielis. “Je tu spousta otazníků, nevím, zda tento projekt bude odpovídat bezpečnostním nárokům digital cinema tak, jak byly stanoveny ve světě,” říká ředitel distribuční firmy Falcon Jan Bradáč.
To ale Konopásek odmítá. “Kina budou fungovat přesně podle pravidel nastavených velkými světovými filmovými společnostmi jako Columbia Tristar, 20th Century Fox, Warner Bros, Disney, MGM, Paramount nebo Miramax. Filmová digitální kopie je po celou dobu pohybu v systému chráněna kódem a teprve při projekci se rozkóduje,” dodal Konopásek.
První veřejná digitální projekce běžného filmu proběhla v roce 2000, diváci mohli spatřit film Davida Kaisermana Driven Together. V současné době již podle encyklopedie Wikipedia.org existuje kolem čtyř set digitálních kin, nejvíc ve Spojených státech nebo ve Velké Británii.
Toto číslo by se však mělo brzy změnit. S jedním z největších dodavatelů digitální techniky Access Integrated Technologies již podepsaly smlouvu některé americké řetězce kin, včetně čtvrtého hráče na trhu Galaxy Theatres. Největší řetězec Regal Entertainment Group spolu s konkurenčními AMC Entertainment a Cinemark USA na počátku července zase najal banku JPMorgan, aby jim pomohla od kapitálových fondů získat jednu miliardu dolarů na přestavbu kin na digitální provozy.

Hospodářské noviny, 14.8.2006, autor: Aleš Borovan

×

Vedení ČP rozšíří náměstek pro marketing Pavel Řehák

Starší článek

Hrubé výdaje na reklamu v pololetí vzrostly na 24 miliard

Novější článek

Podobné zprávy

Marketing
Foto: Pilsner Urquell

Lahev Pilsner Urquell se mění. Folii nahradí recyklovatelná zlatá etiketa

Značka Pilsner Urquell představuje další důležitý krok na cestě k udržitelnosti. Do roku 2030 chce být značka  uhlíkově neutrální. Od března…
8. 3. 20218. 3. 2021
Extra

Skvělé nápady se rodí u piva

ADVERTORIAL Od prázdného papíru po realizaci jen za sedm měsíců. Tak vznikl unikátní koncept obchodu Sportissimo. Sedm měsíců — to byl veškerý čas,…
8. 3. 20218. 3. 2021
Marketing

Gif za 11 milionů, Banksyho dílo nebo highlighty z NBA. Přichází …

V uplynulých týdnech zaznamenaly velkou pozornost takzvané NFT tokeny, které umožňují garantovat unikátnost digitálních děl. V odvětví začínají lítat…
7. 3. 20218. 3. 2021
Marketing

Ať je vás slyšet! Iggy Pop burcuje další generaci v reklamě

Naslouchání lidi sbližuje, představuje svobodu, přehlušuje balast, říká značka hudební techniky a sluchátek Marshall v novém brandovém spotu…
7. 3. 20218. 3. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Cabejšek posílí kreativu Tesca v Ogilvy
Zemřel Radim Pařízek. Hudebníkovi a mediálnímu podnikateli bylo 67 let

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více