Trh s časopisy pro mládež loni klesl
Časopisů pro -náctileté čtenáře se v loňském roce prodalo méně než o rok dříve. Průměrné prodané náklady klesly nejen časopisu Bravo, který letos slaví 50 let své existence a v Česku vychází od roku 1991, ale také dalším titulům Bravo Girl!, Dívka, Popcorn a Top dívky. Podle monitoringu reklamy TNS A-Connect loni klesly i hrubé výdaje firem na reklamu v těchto časopisech a v časopise Cosmogirl. Podle zástupců hlavních vydavatelství na trhu jsou ale časopisy pro mládež stále ziskové.
Souhrnný prodaný náklad Bravo, Bravo Girl!, Dívky, Popcornu a Top dívek loni klesl o 13,2 procenta na 306 331 na vydání, vyplývá z údajů Kanceláře ověřování nákladu ABC ČR. Data za časopis Cosmogirl nejsou v evidenci ABC ČR uváděna. Výdaje na reklamu v těchto šesti časopisech bez slev, bonusů a vzájemných obchodů se snížily o 2,6 procenta na 90,3 milionu korun.
“Hlavní důvody (poklesu) jsou dramatický úbytek dětské populace, zahuštění konkurence na trhu, elektronická média, ale i absence teenagerovských idolů,” uvedla na dotaz ČTK manažerka časopisů pro mládež vydavatelství Bauer Media Ivana Sochůrková; firma vydává tituly Bravo, Bravo Girl! a Dívka.
K obratu klesajícího trendu podle ní může dojít po roce 2010, až dorostou silnější populační ročníky. “Mezi tím ale mohou nastat výkyvy směrem nahoru v souvislosti se silnými teenagerovskými tématy, jako například zapůsobila první řada fenoménu SuperStar,” dodala.
Nejprodávanějším časopisem pro teenagery zůstává stále Bravo s 88 302 prodanými kusy na vydání. V roce 2004 se však Brava prodalo 100 264 kusů, o rok dříve pak 105 840 výtisků. Na druhém místě byl loni Bravo Girl! s 64 057 prodanými kusy na vydání, což je o 14,3 procenta méně než o rok dříve. Třetí je titul Top dívky, který si loni koupilo v průměru 60 130 zájemců, což je asi o 9000 lidí, tedy zhruba 13,4 procenta, méně než v roce 2004.
“I přes složitou situaci a agresivní kroky konkurence (finančně náročné přílohy a vklady) v segmentu titulů pro mládež si naše tituly Top dívky a Popcorn udržely vysokou ziskovost,” uvádí se v komentáři společnosti Axel Springer Praha k účetní závěrce za loňský rok uložené ve Sbírce listin. “I díky sofistikované inzertní politice nejsou naše tituly pro -náctileté – tedy žádný z nich – ztrátové, naopak tvoří zisk,” uvedla Sochůrková z Bauer Media.
V letošním roce bude zřejmě sestupný trend prodejů pokračovat. Podle údajů Kanceláře ověřování nákladu ABC ČR jsou i průměrné prodané náklady za první pololetí u všech pěti evidovaných titulů menší než za celý loňský rok.
“Top zadavatelé inzerce v těchto časopisech by se dali rozdělit do dvou základních skupin: kosmetika a mobilní operátoři s firmami z oblasti komunikační a informační technologie včetně zvonění, obrázků a her pro mobily,” uvedl Tomáš Bičík z agentury Mediaedge:cia. Mezi hlavní inzerenty loni patřil Eurotel, Procter & Gamble, Agentura ATS Praha, Chupa Chups či T-Mobile.