Time Warner se vrátil k zisku, divize AOL chystá změny
Americká skupina Time Warner hospodařila ve druhém čtvrtletí s čistým ziskem jedna miliarda dolarů (asi 22,5 miliardy Kč), zatímco o rok dříve měl podnik ztrátu 409 milionů USD. Za zlepšením hospodaření stojí vyšší počet uživatelů telefonních a internetových služeb, a z části i to, že firma už nemusí platit vysoké částky na odškodnění svých akcionářů.
Příznivě se vyvíjely i příjmy z on-line reklamy, které vzrostly o 40 procent. Podnik tím získal obrovský impulz k prosazení velkých změn, které mají zvýšit atraktivitu internetové divize AOL. Ta začne nabízet uživatelům rychlého internetu e-mailové a další služby zdarma.
Time Warner je největší mediální společností světa a její akcie reagovaly na zveřejněné výsledky růstem asi o tři procenta. Zatímco celkové tržby vzrostly o jedno procento na 10,7 miliardy dolarů, tržby v kabelové součásti se zvýšily o 15 procent. Podobně objem cash flow se zvýšil zhruba o 16 procent.
V rámci dlouho avizovaných změn AOL přestane nabízet vytáčené připojení k internetu, které je mezi uživateli stále méně oblíbené. Každé čtvrtletí ho přestanou používat stovky tisíc klientů. Time Warner chce v součásti AOL snížit náklady asi o jednu miliardu dolarů, náklady na restrukturalizaci se ale vyšplhají na 150 milionů až 200 milionů dolarů.
Time Warner sídlí v New Yorku a do jeho impéria patří řada známých podniků, včetně filmové společnosti Warner Brothers, kabelové sítě HBO nebo tiskoviny jako je časopis People. Zisk na jednu akcii firmě ve čtvrtletí vzrostl na 24 centů, zatímco o rok dříve měla ztrátu devět centů na akcii. Bez započtení mimořádných položek zisk na akcii letos činil 20 centů, tedy o jeden cent více než čekali analytici. Ti naopak předpovídali vyšší tržby, a to 10,9 miliardy dolarů.
“To je skutečně velmi dobrá zpráva,” řekl k výsledkům hospodaření portfolio manažer investiční společnosti Gamco Investors Larry Haverty. Ten příznivě hodnotí hlavně růst cash flow, tedy volných zdrojů, které dosáhly 2,7 miliardy dolarů.
Příjmy z on-line reklamy vzrostly na 449 milionů z předchozích 320 milionů dolarů před rokem, což je růst o 40 procent. To je podle Havertyho nad průměrem odvětví, který činí 30 až 35 procent. Například příjmy z prodeje reklamy ve společnosti Yahoo!, která je považována v této oblasti za referenční podnik, vzrostly jen o 27 procent.
Tahounem růstu byla ve čtvrtletí kabelová divize, kde se tržby vyšplhaly na 2,7 miliardy dolarů. Počet uživatelů základních videoslužeb se v čistém vyjádření zvýšil o 18.000, u digitálních videoslužeb o 171.000, zatímco počet uživatelů rychlého internetu mezi domácnostmi vzrostl o 230.000. Asi 230.000 lidí začalo ve čtvrtletí používat digitální telefon.
Podnik v pondělí dokončil nákup aktiv zbankrotované společnosti Adelphia Communications, která provozuje kabelové sítě. Podle odhadů za tato aktiva zaplatil kolem 17 miliard dolarů, počet uživatelů kabelové televize se tím ale zvýšil o 3,3 milionu. Celkem tak má Time Warner 14,4 milionu zákazníků, kteří využívají kabelovou televizi.
Podnik také sdělil, že AOL přestane nabízet internetové služby v Evropě a už pro ně hledá i kupce. Ředitel divize AOL Jonathan Miller na schůzce s analytiky v New Yorku řekl, že podnik vede jednání s potenciálními zájemci a měl by být schopen z tohoto byznysu vystoupit do podzimu. AOL v Evropě nabízí služby v Británii, Francii a Německu.