Tesco je větší, tlačí ceny dolů
Obchodní řetězec Tesco v těchto dnech vede ostrá jednání se svými dodavateli. Chce po nich, aby šli s cenou potravin dolů.
Jako důvod uvádí, že po převzetí konkurenta Carrefour jim nabízí větší plochu, na které jejich zboží prodává.
Tesco žádá slevu až do výše šesti procent ceny. “Toto je nabídka v rámci rozšiřování obchodní sítě. Nabídli jsme proto možnost rozšíření prodejních možností, zvýšení tržeb, a tedy i zisků našim dodavatelům,” vysvětluje tisková mluvčí Tesca Jana Matoušková.
Řada dodavatelů ovšem nechce na další snížení cen přistoupit. Automaticky totiž už zaplatili poplatky za jedenáct obchodních domů jako za nově postavené. Tam se poplatky pro dodavatele s tržbami několik desítek miliónů korun pohybují okolo sto tisíc korun.
Požadavky Tesca odmítají například mlékárny, mezi nimi i ta největší, Madeta. “Těch šest procent nemůže normální podnik ekonomicky vydržet. Odeslali jsme Tescu stanovisko, zatím se naši partneři neozvali. Myslím, že to nakonec bude škoda pro obě strany,” říká šéf Madety Milan Teplý.
Tesco není jediný řetězec, který přišel po spojení s jinou firmou s tlakem na ceny. Podobné poplatky loni vybíral i Ahold, který do své sítě Albertů přidal prodejny Julius Meinl.
Hospodářské noviny, 10.8.2006