Televizní reklama: většinu lidé neviděli
Televize se v prvním pololetí letošního roku “stará” o rekordy a odvysílala nejvíce reklam v historii. Na rozdíl od tiskové či outdoorové reklamy se však vysoká intenzita komerčních spotů spíše minula účinkem.
Většina spotů byla totiž vysílána převážně v neatraktivních časech a počet “zasažených” diváků se ve srovnání s loňským rokem prakticky nezměnil. Tomu odpovídá i 11,78 miliardy korun, které podle hrubých výdajů televizní inzerenti za reklamu zaplatili. Vyplývá to z údajů společnosti ARBOmedia.
Méně za reklamu pro Novu
Zatímco počet odvysílané reklamy vzrostl o polovinu, útraty za odvysílané spoty se zvýšily jen o průměrných patnáct procent. Díky zdražení reklamního času Novy, a tedy i menší ochotě inzerentů inzerovat na této stanici, Nova za reklamu inkasovala o necelou pětinu méně než loni. Přesto jí patří téměř polovina výdajů firem.
Počet odvysílané reklamy na “levnější” Primě se na objemu odvysílané reklamy naopak oproti předchozímu roku zvýšil o sto padesát procent. “V roce 2005 na Primě inzerovalo přibližně 150 inzerentů, v prvním pololetí letošního roku to bylo již více než 240 inzerentů. Příjmy z reklamy jsme oproti loňskému roku ve srovnatelném období zdvojnásobili,” říká Jana Malíková, tisková mluvčí Primy.
Ve srovnání s loňským pololetím si o něco polepšila i Česká televize, která má ze zákona na reklamu vymezené procento vysílacího času. Od roku 2008 pak nebude vysílat reklamu už vůbec.
V první polovině letošního roku se na televizních obrazovkách objevila reklama celkem 313 různých inzerentů. Například výdaje na reklamu nových bulvárních deníků většinou v době jejich začátků překročily příjmy z prodeje reklamního prostoru i z prodaného nákladu.
Internetová reklama roste
Zatímco televize i přes neatraktivní časy vysílání reklamy zůstává stále nejsilnějším médiem, pozici nejsilněji rostoucího média si udržuje internet. “Výdaje na internetovou reklamu pokračují v růstu v řádu desítek procent,” potvrzuje Štěpán Wolde ze společnosti ARBOmedia.
Jak vyplývá z průzkumu Sekce vydavatelů internetových titulů (SVIT), loni výdaje na internetovou reklamu překročily miliardu korun. “Letos odhadujeme růst celého trhu nejméně o 40 procent,” říká Miroslav Kůta, hlavní analytik druhého největšího českého portálu Centrum.cz. Výdaje za internetovou reklamu by tedy měly překročit 1,4 miliardy korun. Na růstu internetové reklamy má samozřejmě vliv hlavně rostoucí počet uživatelů internetu. “Zájem o reklamu na internetu se soustřeďuje zejména na obchodně nejvýznamnější servery a servery s kvalitním specializovaným obsahem,” dodává předseda výboru SVIT Stanislav Holec.
Mediálně bohatý rok
Letošní rok byl bohatý na reklamě atraktivní události. Počátkem roku to byly zimní olympijské hry, později pak hokejové a fotbalové mistrovství světa. Venkovní reklamu si před červnovými volbami “zarezervovaly” politické strany, které za reklamní kampaně dohromady vydaly okolo 300 miliónů korun. Za větším množstvím reklamních spotů, plakátů i billboardů stojí také zostření konkurenčního boje mobilních operátorů spojené s rebrandingem nejmladšího operátora Vodafone a útočná nabídka připojení ADSL.
Hospodářské noviny, 9.8.2006, autor: Zuzana Luňáková