Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
Zprávy

Televizím se letos daří

Redakce MAM4. 8. 2006

Zahraniční společnosti, které v uplynulých letech investovaly do českých komerčních televizí, jsou spokojeny. Díky příznivému hospodaření televizí Nova a Prima a nárůstu trhu televizní inzerce inkasují společnosti CME a MTG stovky miliónů korun.
Bermudská skupina CME dokončila koupi Novy v květnu 2005, celkem za 100procentní podíl zaplatila kolem 22,2 miliardy korun. Švédský koncern MTG loni v září koupil 50procentní podíl v Primě za 2,8 miliardy korun.

MEZITITULEK: Prima inkasuje za VyVolené
Z porovnání s letošními tržbami a ziskem to zatím vypadá, že lepší obchod udělal MTG, i když není znám přesný vzorec, podle kterého si peníze Primy rozdělují Švédové a majitel zbývajících 50 procent, společnost GES Holding. Podle pololetní výroční zprávy Prima za prvních šest měsíců utržila 1,38 miliardy korun. To představuje v meziročním srovnání výrazný nárůst, podle ředitele stanice Martina Dvořáka loni Prima za celý rok utržila pouze z reklamy 1,66 miliardy korun.
Letošní provozní zisk Primy přitom dosáhl 312,3 miliónu korun. Chybí však meziroční srovnání, protože televize začala zveřejňovat čísla svého hospodaření teprve po vstupu švédského koncernu, který je kotován na stockholmské burze.
Druhá komerční televize tak těží z dobrých výsledků, kterých dosáhla loni na podzim díky diváckému zájmu o první řadu reality show VyVolení. Velcí televizní inzerenti, kteří doposud směřovali většinu své televizní inzerce na Novu, totiž uvěřili, že Prima tento výkon zopakuje i v roce 2006.
To se však nezdařilo, druhá řada úspěch první nezopakovala. Díky setrvačnosti televizního byznysu tak došlo k paradoxnímu jevu: přestože se v prvním pololetí Primě podle údajů MTG snížil podíl na sledovanosti z 23,2 procenta na 21,8 procenta, televizi rostly tržby.

MEZITITULEK: Nova stále vede
Vedoucí postavení na českém trhu si udržela televize Nova. Za první dvě čtvrtletí čisté výnosy dosáhly 96,86 miliónu dolarů (2,155 miliardy korun), což podle údajů CME v meziročním srovnání představuje více než dvojnásobný nárůst. Podobně se dařilo zlepšit ukazatel zisk před zdaněním, odpisy a amortizací (EBITDA): v prvním pololetí 2006 to bylo přes 42 miliónů dolarů, v meziročním srovnání o 14 miliónů více.
Toto porovnání však může být zavádějící – Nova byla do účetnictví CME zařazena až v druhém kvartálu 2005, do čísel tak nebyl zahrnut první kvartál loňského roku. Přesto se bermudští majitelé netají spokojeností.
“V druhém čtvrtletí 2006 naše klíčové stanice splnily plánované ukazatele, které jsme předložili investorům. Některé z nich dokonce naše očekávání předčily,” prohlásil generální ředitel CME Michael Garin. Nova skutečně patří k nejdůležitějším zdrojům příjmů CME – letos se na celkových příjmech skupiny podílela 35 procenty.
S vývojem hospodaření je spokojena i Česká televize, která podle zákona musí postupně do roku 2008 utlumovat reklamu, vyšší příjmy ovšem inkasuje z koncesionářského poplatku, který narostl na 100 korun. “Hospodaření České televize v prvním pololetí bylo vyrovnané, což asi mnohé překvapí. A to i přesto, že jsme investice do vlastní tvorby zvýšili o 80 procent,” uvedl bez dalších podrobností vrchní ředitel a ředitel programu ČT František Lambert. Rada ČT bude výsledky za první půlrok 2006 projednávat na svém zasedání 30. srpna.
Vývoj hospodaření tak potvrzuje odhady analytických agentur, které pro letošní rok počítají s nárůstem investic do televizní reklamy v letošním roce. “Zájem o televize stále roste,” potvrdila Zuzana Sekyrová ze společnosti ARBOmedia. Podle ní se objem televizní inzerce v porovnání s rokem 2005 zvýší o 1,9 procenta na 8,75 miliardy korun. Podíl reklamy v televizích na celkových výdajích do inzerce ale klesne z 48,4 procenta na 47,6 procenta.

MEZITITULEK: Televize zbrojí na podzim
Hlavní část tohoto koláče se ale bude rozdělovat v následujících měsících. “Hlavní souboj s Primou proběhne na podzim,” uvedl ředitel Novy Petr Dvořák, kterému se daří udržovat podíl svého podniku na sledovanosti nad 40 procenty. Jeho konkurence z Primy by letos ráda dosáhla alespoň 30 procent.
Obě komerční televize spolu s veřejnoprávní stanicí investují stovky miliónů korun do podzimního programu. Hlavní souboje o diváka se uskuteční ve dvou směrech – zahraničních reality show a domácích televizních seriálech.
Nova již ohlásila, že od září odstartuje třetí řadu Česko hledá SuperStar (nákup od FremantleMedia), proti ní Prima postaví dobrodružnou reality show Trosečník (licence od švédské produkční společnosti Strix) a zábavnou show s reality prvky Jste to, co jíte (Celador International). ČT přijde se soutěžní reality show Star Dance (originální název Strictly Come Dancing), kterou nakoupila od britské BBC. “Star Dance bude jedna z vlajkových lodí podzimní zábavy České televize,” podotkl Lambert.
Kromě toho bude mít veřejnoprávní stanice v programovém schématu pokračování svých předchozích pořadů s reality prvky – Udělám cokoliv a Hodina pravdy. Pestrou nabídku budou mít i milovníci původních českých seriálů. Jak uvedl Petr Dvořák, Nova nebude chtít svého diváka zahltit novinkami, a proto se spolehne na pokračování úspěšných sérií Ulice a Ordinace v růžové zahradě.
Podobnou kartu bude hrát i Prima, která od října nabídne třetí řadu Rodinných pout, již v září ale odstartuje zcela nový seriál Letiště, kterou Primě dodává externí produkce Filmbrigade. Naopak na novinkové série bude hodně spoléhat ČT. Rodinný seriál Horákovi (výroba Dramedy Production) se objeví na ČT 1 v září, o měsíc později bude následovat první seriál s hokejovou tematikou Poslední sezóna, ve kterém si zahrají i skutečné české hokejové hvězdy, jako například Jaromír Jágr.
Seriálový souboj se pak volně přesune i do roku 2007, ve kterém se utkají druhá řada Pojišťovny štěstí (Nova) a veřejnoprávní Eden a třetí Četnické humoresky.
Všechny tři televize budou hodně i sázet na zahraniční televizní seriály, které sklízejí úspěchy po celém světě. Doba jejich uvedení však zatím není známá, vzhledem k tomu, že komerční televize nejprve čekají na programové schéma konkurence. Nova uvede kultovní sérii Lost, kterou koupila v rámci obchodu se společností Buena Vista International. Seriál se poprvé objevil v lednu 2004 na obrazovkách televizní sítě ABC. Prima se pokusí o úspěch s neméně slavnými Zoufalými hospodyňkami, které rovněž ABC začala vysílat v roce 2004. Česká televize pak uvede 16 dílů seriálu BBC Podfukáři.

Hospodářské noviny, 4.8.2006, autor: Aleš Borovan

×

Webcast na zpravodajském serveru iHNed.cz

Starší článek

Nejvíc posluchačů měl v pololetí Impuls

Novější článek

Podobné zprávy

Marketing
Foto: iStock

Témata, která dělí společnost: dominuje zdraví

Několik témat dělí českou společnost na pět skupin. Liší se zájmy, obavami a také aktuálními i budoucími možnostmi. Jsme ohroženou skupinou Početně…
27. 2. 202126. 2. 2021
Marketing

Návrhář Černý a herečka Vagnerová jsou novými ambasadory značky Lexus

Módní návrhář Jan Černý se stal novým ambasadorem automobilky Lexus. Je součástí rodiny, do níž patří šéfkuchař Zdeněk Pohlreich nebo herečka Tereza…
26. 2. 202126. 2. 2021
Média

MZd posunulo termín pro mediálky. Důvod? Malé opravy zadání

Dnes v 10 hodin dopoledne mělo být uzavřeno odevzdání přihlášek do výběrového řízení pro mediální agenturu. To ministerstvo zdravotnictví vypsalo…
26. 2. 202127. 2. 2021
Média

Pořad Epicentrum. Česká televize bude sumarizovat aktuální vládní opatření

Živé přenosy z tiskových konferencí vlády tlumočené do znakového jazyka, celodenní zpravodajský servis ČT24, večerní speciály i webové…
26. 2. 202126. 2. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Do Ranní show Evropy 2 se vrací Lucie Černá. Střídá Kateřinu Říhovou
Matej Zabadal je novým ředitelem investic skupiny V-Sharp Ventures, do níž patří i DoDo

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více