Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
Zprávy

Spotřeba nealko nápojů klesá

Redakce MAM23. 8. 2006

Spotřeba nealkoholických nápojů v Česku po období mnohaletého růstu poslední dva roky mírně klesala. Každý Čech jich loni podle odhadů vypil v průměru 271 litrů. To je o čtyři litry méně než v předchozím roce a o šest litrů méně než v rekordním roce 2003. Podle výrobců má na spotřebu zásadní vliv počasí. “Léta s chladným či nevyrovnaným počasím, jichž jsme v poslední době svědky, se odráží ve vztahu spotřebitelů k dodržování pitného režimu, a tím i ve spotřebě nápojů,” řekl výkonný tajemník Svazu výrobců nealkoholických nápojů Zdeněk Huml. Češi ale stále patří mezi přední konzumenty nealka v Evropě.
Celkem se v Česku loni vypilo 2,77 miliardy litrů nealkoholických nápojů, což je více než dvojnásobek objemu z roku 1993. Současný obrat českého trhu se odhaduje na 52 miliard korun.
Největší část spotřeby představují sycené nápoje, které ale poslední dva roky zaznamenávají pokles a loni se jich vypilo 1,29 miliardy litrů. Následovaly balené vody v objemu 882 milionů litrů; jejich konzumace také poslední dobou stagnuje. Na ústupu jsou již třetí rok sirupy. Loňská spotřeba 224 milionu litrů byla o 15 procent nižší než v roce 2002.
Klesajícímu zájmu spotřebitelů čelí také ovocné nápoje, jejichž konzumace se za dva roky snížila o čtvrtinu na loňských 122 milionů litrů. Naopak dlouhodobý vzestup zažívají ovocné šťávy a nektary, jejichž spotřeba se loni vyšplhala na 144 milionů litrů. Roste také popularita ledových čajů, sportovních a energetických nápojů a ledových káv. Tyto kategorie ale hrají v celkovém objemu menší roli.
Pokles spotřeby některých druhů nealko nápojů nemusí znamenat snížení domácí výroby. Ta například u největší kategorie, sycených nápojů, loni přes menší odbyt v tuzemsku stoupla. Svou roli hraje i zahraniční obchod, část produkce se vyváží a naopak do Česka míří dovozy. “Dochází-li ale ke snižování spotřeby nápojů a současně k tomu, že některé státy vytvářejí umělé překážky jejich dovozu, zažívají tuzemští výrobci nelehké období,” podotkl Huml. V posledních letech se podle něj objevily problémy s vývozem například do Německa či Maďarska. Domácí výroba nealkoholických nápojů se pohybuje kolem 2,7 miliardy litrů ročně.
Tajemník svazu soudí, že spotřeba nealkoholických nápojů již v Česku dál neklesne. Vzrůst podle něj může spotřeba kvalitních značkových nápojů. “Pokud bude český spotřebitel odpovědněji přistupovat k životnímu stylu a jeho kupní síla poroste, lze očekávat, že cena přestane být hlavním vodítkem při volbě nápojů,” uvedl.

×

Projekt Sociální marketing

Starší článek

Možnosti podcastingu rostou

Novější článek

Podobné zprávy

Média
Foto: Bohumil Pospíšil

Češi objevují nové sporty, MMA se leckdy vyrovná fotbalu

Představíme nové televizní studio s rozšířenou realitou a chystáme rekordní počet přenosů, říká šéf stanic O2 TV Sport Marek Kindernay Některé…
7. 3. 20215. 3. 2021
Marketing

Konference Lions Live: Normál se nevrátí. Chce to odvahu a data

Agentury ani marketéři se nemohou těšit, že po pandemii bude klid. Rychlé změny z byznysu nezmizí, poroste důležitost dat i ochoty…
6. 3. 20215. 3. 2021
Marketing

Portu spouští kampaň s Kovym zaměřenou na finanční gramotnost

Brandovou kampaň rozšířenou o zásah na sociálních sítích Kovyho, který se ve svých videích postupně věnuje krok po kroku celé…
5. 3. 20215. 3. 2021
Marketing

Jak žijí hrdinové, je i na nás, říká vítěz lednové AdParády

Poprvé ve videoformátu se ukázala pravidelná reklamní hitparáda Art Directors Clubu, jejíž produkci zajistila Creative Embassy s režisérem Vítem…
5. 3. 20216. 3. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Cabejšek posílí kreativu Tesca v Ogilvy
Zemřel Radim Pařízek. Hudebníkovi a mediálnímu podnikateli bylo 67 let

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více