Souboj o dětské čtenáře začíná
Začátek dalšího školního roku se nebezpečně přiblížil, což je špatná zpráva pro školáky, ale podstatně lepší pro vydavatele časopisů, které jsou určeny dětem školního věku. Ve srovnání s obdobím před dvěma lety se rozšířila nabídka časopisů pro děti ve věku 6-11 let.
Vydávat dětské časopisy není jednoduché: příjmy z inzerce jsou ve srovnání s jinými segmenty nižší, a tak hlavní zdroj jejich výnosnosti představuje obrat z prodaného nákladu. Vzhledem k rostoucí oblibě internetu a ke klesajícímu počtu dětí v populaci – byť poslední dva roky jsou v tomto směru optimističtější – může být do budoucna naplňování tohoto cíle stále svízelnější. Mnohé napovídá i vývoj v segmentu titulů pro mládež, kde průměrný prodaný náklad celé skupiny titulů klesl za letošní první pololetí ve srovnání se stejným obdobím vloni o 16 %. Přesto ale vydavatelé znovu přicházejí s novými projekty.
Zaujme 21. století junior?
Událostí letošního roku se v sektoru dětských titulů stalo zavedení časopisu 21. století junior. Vydavatelství RF Hobby využilo pro jeho start svého úspěšného časopisu 21. století, který populární formou přibližuje nejnovější poznatky ze světa vědy a techniky a který se v krátké době vypracoval do pozice vlajkového časopisu vydavatelství.
Start nového časopisu hodnotí RF Hobby prozatím jako úspěšný. Titul je na trhu od letošního května, přičemž průměrný prodaný náklad dosahuje 25 tis. výtisků měsíčně. “Můžeme říct, že reálný vývoj kopíruje naše očekávání. Při našich odhadech jsme vycházeli i ze silné značky našeho nejúspěšnějšího časopisu 21. století, který má tištěný náklad 80 tis. kusů a 20 tis. předplatitelů. Kromě jiného nám tedy poskytl i dobrou bázi pro oslovení potenciálních předplatitelů juniora. Čtenáři 21. století v mnoha případech předplatili juniora svým dětem, vnoučatům apod.,” přibližuje marketingová manažerka RF Hobby Ivana Šimlovičová.
Více o budoucnosti však odhalí nastupující nový školní rok, jehož začátek by ale na druhou stranu mohl prodej časopisu ještě zvednout.
Proti ABC, nebo vedle něj?
Přestože 21. století junior je určeno čtenářům ve věku 7-11 let, pro své tematické vymezení má zřejmě největšího konkurenta ve čtrnáctideníku ABC. Pochopitelně ale konkurenty jsou všechny dětské tituly na čele s Mateřídouškou, která oslovuje děti starší 7 let.
“Ábíčko” se sice zaměřuje především na čtenáře ve věku 10-14 let a oslovuje hlavně kluky, společné ale oba časopisy mají to, že jsou určeny zejména zvídavým dětem, které zajímají informace ze světa vědy, techniky, přírody a dalších oborů. “Spíš si myslím, že si oba časopisy nekonkurují, protože junior je určen dětem nižšího věku a ABC oslovuje starší děti,” říká Šimlovičová. Zatím se údajně ukazuje, že zájem mezi dětmi o 21. století junior je podle pohlaví vyrovnaný – časopis čtou jak chlapci, tak děvčata.
Z nástupu konkurence si ale ABC těžkou hlavu nedělá. “Jsme původní časopis, jasně profilovaný, navíc s padesátiletou tradicí, který je pro každou generaci nových čtenářů atraktivní,” říká šéfredaktorka Mirka Volfová.
Vývoj prodaného nákladu ABC zatím nenaznačuje žádné změny. Časopis si drží průměrný prodej na úrovni cca 54 tis. výtisků každých čtrnáct dnů. Také v tomto případě ale platí, že případný dopad by byl patrný až s odstupem delšího období.
Lifestyle pro malé holky
Egmont ČR, největší vydavatel dětských časopisů u nás, rozšířil vloni na podzim nabídku o magazín Šťastná 13, což je lifestylový titul pro dívky ve věku 8-11 let. V této věkové kategorii nebyl dosud takto profilovaný titul nabízen.
“Mluvíme o čtenářkách, které začínají být malými slečnami, ale zdaleka ještě neřeší některé oblasti života, kterými se zabývají časopisy Dívka, Top Dívky, Bravo Girl, CosmoGirl apod.,” poukazuje ředitelka Egmontu Mirka Vobecká. Přestože se část čtenářek s výše uvedenými tituly prolíná, nejde o přímou konkurenci těmto teenagerovským časopisům.
Poroste prodej?
Prodané náklady měsíčníku se pohybují mezi 11-12 tis. výtisků, Egmont ale očekává, že prodej se bude postupně zvyšovat a že vývoj bude podobný jako v Polsku a Maďarsku, kde časopis ve zhruba stejném konkurenčním prostředí stále roste. “Stávající prodejní výsledky nás zatím plně neuspokojují, ale po prvním roce vydávání jsme v zásadě spokojeni,” shrnuje Vobecká.
K myšlence, že by český trh mohl rozšířit titul ve stylu ABC zaměřený spíše na dívky, je Mirka Vobecká skeptická. “Moc si nedovedu představit časopis pro dívky ve stylu ABC. Proto si ani nemyslím, že bychom objevili v tomto smyslu prostor na trhu. Spíše se nám podařilo najít určitou specifickou cílovou skupinu, pro kterou trh nenabízel úplně vhodný produkt,” doplňuje.
Prosadí se? Nejnovější tituly pro mladší děti školního věku vyplnily neobsazená místa na trhu. Budou mít úspěch i u čtenářů?