Remake televizního seriálu zaručuje úspěch
Do českých kin zanedlouho vstoupí kriminální thriller Miami Vice, velkorozpočtový filmový remake kultovního seriálu z osmdesátých let. Hollywoodské studio Universal Pictures investovalo do snímku, jehož televizní předloha slavila obrovské divácké úspěchy na stanici NBC v letech 1984 až 1989, přes 135 miliónů dolarů. Další desítky miliónů dolarů si vyžádá doprovodný marketing a propagace filmu po celém světě.
“Studio vkládá do filmového remaku Miami Vice obrovské naděje,” potvrzuje investici analytik zábavního trhu Brandon Gray. “Universal navíc má z čeho vycházet. Fakt, že staré televizní seriály v novém filmovém kabátě lákají diváky do kin, potvrdily v uplynulých letech dva díly slavných akčních Charlieho andílků, i thriller S.w.a.t. – jednotka rychlého nasazení,” dodal Gray pro specializovaný filmový portál boxofficemojo.
Úvahy studia se potvrdily záhy po vstupu filmového Miami Vice do amerických a kanadských kin. Snímek, jehož televizní předlohu sledovaly kdysi na NBC desítky miliónů diváků, hned během svého prvního víkendu před týdnem sesadil z první příčky žebříčku návštěvnosti konkurenční Piráty z Karibiku 2. Několik dní po premiéře už má Miami Vice na kontě téměř 80 miliónů dolarů.
Snímek, který do českých kin už příští týden přinese Bontonfilm, nečekaně přívětivě přijala také odborná kritika: například magazín Variety označil Miami Vice za nejlepší filmovou kriminálku letošního roku, podle Hollywod Reporter překonaly akční scény filmu dokonce i nedávno uvedenou Mission: Impossible III.
MEZITITULEK: Mann a Foxx se vracejí
Hlavní zásluhu na úspěchu filmu má režisér Michael Mann. Někdejší televizní producent je totiž podepsaný i pod původní seriálovou verzí Miami Vice, a tak nebylo velkým překvapením, když jej Universal se svým záměrem před dvěma lety oslovil.
Oživit kdysi slavné postavy, černého Rica Tubbse a blonďáka Sonny Crocketta, dvojici elitních detektivů z policejního sboru ve floridském Miami, měl Mann v úmyslu už několik let. Hlavním impulsem však bylo předloňské natáčení temného krimi thrilleru Collateral s Tomem Cruisem a Jamie Foxxem v hlavních rolích.
Právě Foxx, který si tehdy za roli taxikáře náhodně zapleteného do série vražd vysloužil nominaci na Oscara, prý Manna definitivně přesvědčil, že si televizní série Miami Vice svou filmovou podobu zaslouží. Mann Foxxovi na oplátku nabídl jednu ze dvou hlavních rolí chystaného filmu, postavu Rica Tubbse, serióznější poloviny špičkového dua detektivů. Jeho kolegu Sonnyho Crocketta ztvárnil Colin Farrell, jenž si akční žánr vyzkoušel například ve dva roky starém dramatu Telefonní budka.
MEZITITULEK: Thriller láká pamětníky
Nákladná filmová adaptace se točila na několika místech světa, kromě Floridy také v Paraguayi, Izraeli či v Dominikánské replice. Filmaři využili při práci i loňské hurikány Katrina a Rita, které právě floridské pobřeží postihly – záběry obrovské bouře z filmu jsou autentické.
“Zatímco Charlieho andílci hrají ve své filmové verzi barvami, Miami Vice připomíná pochmurný Collateral,” míní Brandon Gray.
“Michael Mann do filmové verze přinesl aspekty, které v seriálu chyběly, kouzlo původního příběhu se přesto z plátna nevytrácí,” souhlasí Nikki Rocco, šéf distribuce společnosti Universal.
I to prý ovlivnilo úspěch Miami Vice v kinech. “Diváky zjevně láká, že se v období pestrobarevných komiksových adaptací, pixarovských disneyovek a pirátských korábů objevila v kinech zdařilá, patřičně temná akční kriminálka určená především dospělým,” vysvětluje okamžitý komerční úspěch filmu Miami Vice Brandon Gray. Podle něj se navíc o překvapivě vysoké tržby postarali napjatí fanoušci původní televizní série. Tomu odpovídají také analýzy Universalu. Podle dosavadních průzkumů totiž na filmové Miami Vice chodí především muži, 62 procent publika je navíc starší třiceti let. Jsou to tedy diváci, kteří pamatují premiérové uvedení televizní verze v osmdesátých letech. Další silnou část publika tvoří dospívající.
“Miami Vice znovu potvrdilo fakt, že se remakům v kinech daří, a navíc také skutečnost, že občasná změna žánru v nabídce kin diváky láká. Úspěšné nemusí být jen komiksy,” shrnuje Gray.
Hospodářské noviny, 7.8.2006, autor: Irena Zemanová