Reality: internetová show s vlastními pravidly
Praha, jižní Morava, střední Čechy, byty do 100 metrů čtverečních, do 60 metrů čtverečních a rodinné domy – to jsou cesty hlavního proudu online zájmu o reality.
Pozice internetu na trhu realit v posledních měsících opět výrazně posílila. Naplno se projevují jeho výhody při aktualizaci údajů, interakci s klienty nebo možnost online vkládání nabídek. „Chce-li dnes někdo pronajmout či koupit nemovitost, je internet hlavním zdrojem,“ míní Ladislav Semetkovský, ředitel společnosti Media Online provozující server Tvujdum.cz. Za pravdu mu dávají např. odpovědi na otázku agentury Factum Invenio: „Jaký způsob nákupu a vyhledávání realit považujete za nejlepší?“. Online způsob preferovalo 74 % respondentů, osobní návštěvu realitní kanceláře 14% a tištěná média upřednostnilo 10 % lidí. „Internet v tu chvíli funguje jako jakýsi filtr, síto, které vyselektuje ty nejzajímavější nabídky. Do kamenné pobočky realitní kanceláře pak vstupuje klient s vážnějším zájmem,“ shrnuje bonusy Petr Hanisch ze společnosti AliaWeb, která provozuje server Bydlet.cz.
Snadno a rychle
Realitní servery dnes představují souhrn nabídek stovek kamenných kanceláří, ty největší jich v současnosti registrují hodně přes tisíc. Design i strukturu stránek navíc nepřetržitě kopíruje požadavky uživatelů a inzerentů po větším komfortu. Návštěvníci stránek si zvykli např. na online monitoring. „Každý uživatel si může vytvořit svůj vlastní profil. Poté mu buď mailem anebo formou SMS zpráv zasíláme nabídky odpovídající jeho požadavkům, o nové nabídce je informován již 15 minut po jejím zadání,“ říká Renata Fiedlerová z marketingu iDnes.cz. V případě portálů se vyloženě nabízí kombinace s dalšími již existujícími službami. „Už nyní je k dispozici hledání nemovitosti v mapách přímo z detailu nemovitosti nebo jejich vyhledávání pomocí fulltextu. Provázanost služeb bude ještě větší,“ slibuje PR manažer Centrum.cz Miroslav Čepický.
Klienti z řad realitních kanceláří zase mohou vedle servisu v podobě online statistik počítat s cílením některých typů inzerce podle regionu, věku nebo pohlaví, s partnerstvím sekcí nebo celých serverů, mají možnost vložit vlastní vyhledávač nemovitostí, využít oblíbenou hypoteční kalkulačku nebo obdržet od serveru souhrny poptávky uživatelů pro zaslání co nejpřesněji personalizované inzerce. „Mezi nestandardními formáty nabízíme měsíční až roční partnerství, textovou inzerci v podobě hypertextů, PR boxů, vložení vlastního vyhledavače nemovitostí, PR článků, případně dalších možností, se kterými se na nás klient obrátí,“ vypočítává obchodní manažerka Economia Online Simona Davídková.
Za hubičku?
Největšími českými projekty co do návštěvnosti jsou servery reality.cz a sreality.cz. Pohled do ceníku inzertních služeb druhého z nich mj. říká, že týdenní reklama na homepage přijde inzerenta podle zvoleného formátu aktuálně na 20 tisíc – 190 tisíc korun. Hegemonii regionu Prahy a středních Čech nad zbytkem republiky pak dokládají cca pětinásobně vyšší ceny u pozic ve výpisu a detailu nemovitostí.
Logicky by se sice nabízela přímá úměra mezi návštěvností a dosahovanými inzertními objemy, realita realitního internetu může ale být jiná. Alespoň podle některých zástupců oboru. Ladislav Semetkovský považuje za „realitní trojku“ v českém online prostředí reality.cz, sreality a zmiňovaný vlastní projekt reality.tvujdum.cz. „Ostatní servery nepovažujeme příliš za konkurenci, neboť náš výzkum říká, že neprodávají ve větším objemu inzerci. Tudíž nám nemají co brát,“ míní Semetkovský, který za bonus pro uživatele považuje možnost placení všech služeb prostřednictvím platebních karet.
Data přibírají poradce
Osvědčenou cestou k získání konkurenční výhody je pro servery mj. zajištění kvalitního tematického obsahu jako doplňku a protiváhy k databázím nemovitostí. Ve spolupráci s odbornými periodiky tak přibývají textové přílohy, právní nebo realitní poradny.
Nemálo serverů přes léto měnilo svůj design a navazující služby, jiné se k takovému kroku chystají na podzim (např. Reality iDnes.cz, Reality iHNed.cz, Bydlet.cz). „Během podzimu chceme spustit inovovanou službu reality.atlas.cz, její konkrétní obsah zatím nemůžeme prozradit,“ tají podrobnosti šéf Atlasu David Duroň s tím, že nabídka v brzké době přesáhne počet tisícovky realitních kanceláří. Průvan se chystá i v případě serveru server Bydlet.cz. „Chystané změny se budou týkat především nového designu, nicméně plánujeme i nové služby. Během podzimu bychom chtěli uživatelům nabídnout atraktivnější vzhled serveru, zjednodušit vyhledávání v realitní inzerci a dále přinést několik nových služeb,“ uvedl pro M&M Petr Hanisch. Vývoj by se měl podle CEO společnosti Nerealit Martina Krudence ubírat spíše směrem k vylepšování uživatelského rozhraní, přidávání nových funkcí vycházejících z požadavků uživatelů nebo technologických možností. „To je přirozený kontinuální vývoj takového projektu a každý měsíc bychom mohli jmenovat nejméně jednu takovou změnu. Dále se snažíme rozšiřovat portál o zajímavý samozřejmě tematicky zaměřený obsah. V poslední době jsem spustili velmi úspěšnou sekci Realitní poradna,“ nastiňuje záměry Martin Kredenc.
A jaká zlepšení se rýsují alespoň o něco konkrétněji? Zatímco Tvujdum.cz nabízí od jara vyhledávání nemovitostí i v některých okolních státech a společnost Nerealit těží z propojení služeb zasílání novinek klientům napříč svými realitními servery (např. Nerealit.cz, Drazby.cz, Bytyvpraze.cz, Brnenskereality.cz), Reality mix portálu Centrum.cz chystá spuštění katalogu developerských projektů.
Lidé a reality
Návštěvnost vybraných realitních projektů na českém internetu
server#počet reálných uživatelů
atlas.cz-Reality 23 641
bydleniprokazdeho.cz 40 131
bydlet.cz 30 676
centrum.cz-Reality/Bydleni 156 338
iDnes.cz-Reality iDnes 187 980
iHNed.cz-Reality iHNed 28 680
sreality.cz 341 879
Zdroj: NetMonitor – SPIR – MediaResearch & Gemius, červen 2006
Top 3 poptávky po nemovitostech podle krajů
Praha: 27,8 %
Jihomoravsky kraj: 17,8 %
Stredocesky kraj: 13 %
Top 3 podle typu nemovitosti
Byty do 100m2: 21,5 %
Byty do 60m2: 19,2 %
Rodinné domy: 17,6 %
zdroj: NetCentrum