První filmy točil náhodou
Letní nudapláž Kofoly, “Pohřeb” pro ÚAMK či kojenecká láhev s dopisem pro Nadaci Terezy Maxové – to je zlomek reklamních spotů, pod kterými je režisérsky podepsán Jakub Kohák. Jeden z nejvyhledávanějších tuzemských režisérů svými pracemi získal řadu nominací i cen ve světových soutěžích včetně Cannes a uchytil se i za hranicemi Česka.
Do světa reklamy Kohák vstoupil před šesti lety. Od té doby natočil několik desítek reklam a dnes patří mezi “hýčkané” režiséry společnosti Stillking Films. Zastupují ho i dvě zahraniční produkce, díky kterým točí pro německý, britský a francouzský trh. “Jakub Kohák patří spolu s Tomášem Mašínem a hrstkou dalších mezi špičku na českém trhu,” říká Martin Charvát, kreativní ředitel Mark BBDO.
“Esem” mezi českými režiséry je Ivan Zachariáš. Autor fotbalové reklamy na Adidas však v Česku nepůsobí. Už před pěti lety byla mzda režiséra jeho kalibru dvacet tisíc liber denně. “V Česku dostane dobrý režisér za natáčecí den tak padesát až sto padesát tisíc korun,” tvrdí Kohák. Reklama se točí dva až tři dny, režisér se však spotu věnuje nejméně deset dní před a deset dní po natáčení.
Zatímco špičkoví zahraniční režiséři natočí dvě až tři reklamy ročně, Kohák má své portfolio mnohem širší. “Jsou režiséři, kteří točí dvě reklamy za rok, pak jsou režiséři, kteří jich točí dvacet,” říká. Čech přitom na českém trhu dostane asi třetinu až polovinu platu zahraničního režiséra.
Přestože Kohák často točí reklamy v zahraničí, což je finančně mnohem výhodnější, na českém trhu už pracoval pro klienty, jako jsou Eurotel, Kooperativa, GE Capital Bank, Pepsi, Elite, Oskar nebo například Mastercard. “Nejdůležitější je dostat důvěru a to se mi podařilo,” říká. V současné době na obrazovkách boduje jeho Nudapláž pro Kofolu.
MEZITITULEK: Reklama i videoklipy
Za svá díla už dostal Jakub Kohák mnoho cen. Jedna z jeho prvních prací oceněná na reklamních festivalech byl charitativní spot pro Nadaci Karlův most. “Největší ohlasy mám však na spot Pohřeb, který jsem točil pro ÚAMK,” dodává Kohák. Tato reklama vyhrála v české soutěži kreativity Louskáček a bodovala i v zahraničí.
“Režisérem jsem zpočátku ani nechtěl být, studoval jsem produkci. Pak jsem si však začal sám pro sebe točit filmy a některým lidem se líbily,” vzpomíná na své začátky Kohák.
Sám pro sebe si cvičně natočil i první reklamní spot na amsterodamskou baletní školu. Jeho “cvičení” viděli lidé z reklamní agentury a přišly první nabídky.
“Nyní spolupracuji se spoustou reklamních agentur. Reklamy si vybírám hlavně podle nápadu, který mají,” dodává Kohák, jenž se určitý čas zhlédl v retro stylu.
Kromě reklamních spotů točí také krátké filmy a videoklipy. Obrazově doprovodil například písně Anny K. nebo skupiny Wohnout. “Výhodou videoklipů je, že je dělám zcela sám a mohu dát průchod své fantazii,” dodává Kohák. V současnosti připravuje reklamu pro trh východní Asie.
MEZITITULEK: Fotbalista první ligy?
Když s reklamou začínal, bylo jeho snem dostat se na celosvětový seznam Shoots, který každoročně přináší přehled toho nejlepšího. “Pár mých reklam se na tomto seznamu objevilo, takže teď už to výzva pro mě není,” říká Kohák. “Dost lidí se mě taky ptá, kdy udělám celovečerní film. Tím já se netrápím, když žádný nikdy nenatočím, tragédie to pro mě nebude,” dodává Kohák.
Vášnivý fotbalista Kohák má však ještě jeden sen. “Alespoň na deset minut chci nastoupit v první lize, je mi jedno za jaký tým a proti komu,” říká.
Hospodářské noviny, 2.8.2006, autor: Zuzana Luňáková