Přímí prodejci kosmetiky míří na asijský kontinent
Prodejcům krásy se daří. Zejména poté, co si v poslední době našli nový prostor ke své expanzi, a to v Asii. Díky tomu si polepšila švédská kosmetická společnost Oriflame, která zaznamenala v druhém čtvrtletí letošního roku prudký nárůst zisku o dvacet dva procent.
Na východ spoléhá i přímý prodejce kosmetiky, americká firma Amway. A doufá přitom, že jí díky tomu vzrostou stagnující zisky. Naopak jednička v přímém prodeji Avon už na tomto kontinentu působí.
Jak informovala agentura Bloomberg, Oriflame vsadil na rozvíjející se trhy. Vložil peníze do nových produktů, které pak začal prodávat v domácnostech ve Vietnamu, ale nově také v Rusku. Oriflame se pro tuto část světa rozhodl proto, že mu zde kyne velká naděje na úspěch: pro přímý prodej kosmetiky jsou zde výhodné podmínky. Představuje totiž alternativu nedostatečnému počtu kamenných obchodů. Tento jeho tah společnosti dopomohl k tomu, že jí ve druhém čtvrtletí vzrostl čistý zisk na 27,98 miliónu dolarů, což je v přepočtu 616 miliónů korun. Oproti loňskému období je to vzestup o 22 procent. Jak dále napsala agentura Bloomberg, zisk chce firma vložit do přípravy katalogu, ve kterém bude v pětatřiceti zemích nabízet šest set svých produktů.
Co se týče budoucích plánů, má společnost Oriflame také jasno. Podle finančního ředitele Kevina Kennyho se chystá společnost zaútočit na čínský trh a získat tam licenci na přímý prodej svých výrobků.
Své místo na trhu přímého prodeje s kosmetikou si drží také americká firma Amway, která už třicet let operuje na malajském trhu. Ve druhém čtvrtletí dosáhla společnost zisku téměř čtyř miliard dolarů. Zisk na konci roku však za poslední tři roky nepřekročil čtrnáct miliónů dolarů, a proto se Amway rozhodla, že proti konkurenci začne bojovat. Tento rok zahájila masívní útok na Tchaj-wan. Tamější přímý obchod oživila tím, že poprvé představila své prodejce přes televizní obrazovky. Navíc se chystá ještě tento rok představit 27 svých nových produktů.
Nejvýznamnějším osobním prodejcem kosmetiky je společnost Avon. Té se ale ve druhém čtvrtletí nedařilo. Bylo to hlavně kvůli snížení počtu zaměstnanců a dalším restrukturalizačním opatřením. Zisk firmy dosáhl pouze 150,9 miliónu dolarů. Oproti loňskému období to byl propad o 54 procent.
Hospodářské noviny, 10.8.2006, autor: Lenka Marianová