Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
Zprávy

Potraviny zdraží, výrobci posilují

Redakce MAM24. 8. 2006

Za jogurty, rohlíky či uzeniny budou spotřebitelé postupně platit stále víc. Ne proto, že by ceny vyhnala nahoru letošní horší úroda. Mírné, zato trvalé zdražování potravin si na obchodnících stále silněji budou vynucovat potravináři.
Výrazně se o to nyní snaží pekaři, mlékaři, masokombináty i drůbežáři. A obchodní řetězce na růst cen mohou přistoupit, protože podle ekonomů poroste i kupní síla spotřebitelů.

Rozhodují lídři trhu
Potravináři se teď snaží vytvořit si silnější pozice, větší váhu na trhu, aby obchodníky přiměli k lepším cenám.
Buď zariskují a pokusí se prosadit ceny společně – ale takovou kartelovou dohodu třeba pekařských firem ocenil antimonopolní úřad více než padesátimiliónovou pokutou. Nebo se mohou propojit majetkově, či si aspoň rozdělit výrobu tak, aby vznikaly v jednotlivých oborech silné firmy.
Na tom vydělají i menší podniky. Lídr za ně prorazí cenovou bariéru vůči řetězcům, a malí se pak svezou s ním. Antimonopolní úřad nemůže nic namítat, a když zdražení “skousnou” spotřebitelé, nevadí to nakonec ani řetězcům. “Lídr trhu funguje v pivovarnictví. Když zdraží Plzeňský Prazdroj, obchod to musí přijmout. A pak většinou oznamují růst cen další pivovary,” potvrzuje prezident Potravinářské komory Jaroslav Camplík.
Ve stopách pivovarníků už vyrážejí další potravináři. Silnou pozici získaly například Karlovarské minerální vody, zvlášť po nedávno povolené fúzi s Poděbradkou.
Zásadní krok udělali letos pekaři. Antimonopolní úřad povolil fúzi největších firem Odkolek a Delta Pekárny. Za tři roky starý pokus o zdražování sice pekaři pokutu dostali, ale letos se jim podařilo opět zvýšit ceny už bez sankce.

Mlékaři, spojte se!
Mlékárny vyzval ke spolupráci šéf největší z nich, Milan Teplý z jihočeské Madety. “Dělejme společně logistiku. A soustřeďme se každý na výrobu toho, co nám jde nejlíp. Tak budeme silnější a lépe prosadíme ceny,” oslovil otevřeně Teplý své konkurenty z moravských mlékáren Kunín a Olma.
O vybudování silné divize zpracování masa zase usiluje agrochemický gigant Agrofert. “Pořád je obor roztříštěný, hlavně výroba uzenin. Ale samotná porážka zvířat se už koncentruje jen do několika firem. Tenhle proces musí pokračovat,” plánuje Emil Kasper, ředitel Masny Studená. Kromě tohoto podniku patří Agrofertu ještě největší masokombinát Kostelecké uzeniny.
Snahu o prosazení vyšších cen nastartovali také drůbežáři.
“Chceme se s producenty drůbeže dohodnout na dočasném omezení výroby, aby se ceny zotavily,” vysvětluje Zdeněk Štěpánek, šéf drůbežárny Xaverov.

Diskonty se rozrůstají
Jenže zatímco potravináři tvrdí, že zdražení je otázkou jejich dalšího přežití, spotřebitelé mají na ceny jiný názor.
Poprvé letos podle průzkumů předčila obliba diskontních prodejen, kde jsou potraviny nejlevnější, nakupování v supermarketech. A potenciál diskontů, jako jsou Lidl, Kaufland, Penny nebo Plus, zdaleka není vyčerpán. Plánují stavět desítky nových prodejen. “Ani v těchto řetězcích není možné držet stále ty nejnižší ceny. Je to na úkor kvality zboží,” tvrdí šéf potravinářů Camplík.
Argumentuje i tím, že potraviny jsou v Česku výrazně levnější než v západní Evropě.
Například ceny v Německu oproti českým jsou vyšší. U chleba trojnásobně, u kuřat dvakrát vyšší, u mléka jen o pár korun. V porovnání s průměrným platem ale české potraviny vycházejí dráž – Němci berou asi čtyřapůlnásobek mezd Čechů.
“Roste naše kupní síla a volný obchod nakonec v celé unii povede k sblížení cen,” je přesto přesvědčen Camplík.
V tom se s firmami shodují i ekonomové. Při zvážení všech i protichůdných trendů je podle nich zřejmé, že ceny potravin zamíří vzhůru.

Tlak na inflaci
Potraviny tak přestanou brzdit inflaci. “Už za srpen zřejmě budeme svědky otočení předchozího vývoje, kdy potraviny šly proti inflaci. Projeví se totiž zdražení pečiva,” předpokládá ekonom Patria Finance David Marek.
Potvrzuje, že ceny potravin budou dlouhodobě růst i kvůli dalšímu zdražování energií a pohonných hmot.
“Riziko zvyšování inflace je přitom vysoké, protože vždyť potraviny tvoří pětinu spotřebního koše,” připomíná Marek.

Cukrová finta
Na zdražování navíc působí i vlivy iracionální. Příkladem je současná kampaň Agrární komory. Ta ještě před ukončením sklizně tvrdí, že kvůli špatným výsledkům může zdražit pečivo i maso.
Jak se “masáž” veřejnosti podnikatelům vyplácí, potvrdil případ cukru. Před vstupem do Evropské unie cukrovarníci přesvědčili národ, že cenový skok je nevyhnutelný. Kupující vzápětí vyprázdnili regály a cena skutečně vylétla. Pak ovšem zase v tichosti opadla.


Vývoj cen potravin


Hospodářské noviny, 24.8.2006, autor: Martin Mařík, Barbara Bublíková

×

Trh s časopisy pro mládež loni klesl

Starší článek

O vytvoření kampaně k digitalizaci pro MI má zájem šest firem

Novější článek

Podobné zprávy

Marketing
Foto: Pxhere.com

Duševní zdraví zaměstnanců: problémy v týmech už nelze přehlížet

Prevence je to nejlepší, co mohly v otázkách duševního zdraví firmy pro zaměstnace ještě před krizí udělat. Jenže teď to vypadá,…
28. 2. 202126. 2. 2021
Marketing

Témata, která dělí společnost: dominuje zdraví

Několik témat dělí českou společnost na pět skupin. Liší se zájmy, obavami a také aktuálními i budoucími možnostmi. Jsme ohroženou skupinou Početně…
27. 2. 202126. 2. 2021
Marketing

Návrhář Černý a herečka Vagnerová jsou novými ambasadory značky Lexus

Módní návrhář Jan Černý se stal novým ambasadorem automobilky Lexus. Je součástí rodiny, do níž patří šéfkuchař Zdeněk Pohlreich nebo herečka Tereza…
26. 2. 202126. 2. 2021
Média

MZd posunulo termín pro mediálky. Důvod? Malé opravy zadání

Dnes v 10 hodin dopoledne mělo být uzavřeno odevzdání přihlášek do výběrového řízení pro mediální agenturu. To ministerstvo zdravotnictví vypsalo…
26. 2. 202127. 2. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Do Ranní show Evropy 2 se vrací Lucie Černá. Střídá Kateřinu Říhovou
Matej Zabadal je novým ředitelem investic skupiny V-Sharp Ventures, do níž patří i DoDo

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více