Polovina lidí EU může s úřady jednat po internetu, v ČR třetina
Téměř polovina obyvatel členských zemí má již možnost komunikovat s veřejnou správou on-line pomocí internetu. Nejlépe je na tom Rakousko. Naopak Česko zaostává, ze zemí unie se za ním umístily již jen Lucembursko, Polsko, Slovensko a Lotyšsko. Dostupnost veřejných služeb pomocí internetu není v ČR ani třetinová. Vyspělost elektronických veřejných služeb v EU stále roste, vyplývá ze studie poradenské společnosti Capgemini zpracované pro Evropskou komisi.
Vyspělost v poskytování elektronických veřejných služeb v členských státech EU dosáhla letos 75 procent, přičemž téměř 50 procent hodnocených veřejných služeb je plně dostupných on-line. Rozdílná úroveň vyspělosti on-line veřejných služeb zasahuje od základního jednosměrného poskytování informací až po plně elektronické jednání a řízení.
Oba sledované ukazatele, tedy ukazatele vyspělosti a dostupnosti on-line veřejných služeb, vykázaly za poslední rok nárůst o deset procentních bodů. Ve všech dvaceti sledovaných službách si prvenství udržuje Rakousko.
Index vyspělosti ve starých evropských zemích vzrostl o šest procent, ovšem v deseti nových členských státech o 16 procent. ČR zaznamenala v oblasti vyspělosti on-line služeb mírné zlepšení, nevyrovnala se ovšem pokroku většiny ostatních zemí EU. Celkově tak z loňského 19. místa sestoupila o dvě příčky na 21. místo z 25 zemí unie. Z hlediska dostupnosti těchto služeb je Česko se 30 procenty na 20. místě. Vůbec největšího pokroku dosáhla za uplynulý rok Malta, která se posunula v hodnocení on-line vyspělosti veřejných služeb z 15. na druhé místo. Estonsko poskočilo ze sedmého na třetí místo, o které se dělí se Švédskem. Výrazně se zlepšilo také Maďarsko.*