Obchody New Yorker loni v ČR zdvojnásobily zisk
Společnost New Yorker, která v Česku provozuje síť 22 stejnojmenných obchodů s oděvy, loni více než zdvojnásobila svůj čistý zisk ze 128,8 milionu korun v roce 2004 na rekordních bezmála 267 milionů korun. Firmě loni výrazně vzrostly i tržby, které se meziročně zvýšily o 51 procent na 1,137 miliardy korun. ČTK informaci získala z účetní závěrky společnosti New Yorker, která byla založena do Sbírky listin.
Jednatel společnosti New Yorker Jaroslav Mašek ve výroční zprávě uvedl, že firma loni v Česku otevřela šest nových obchodů v Karlových Varech, Brně, Zlíně, Mostě a v Praze. “Tato expanze spolu se zvyšováním obratu ve stávajících filiálkách přispěla k tomu, že celkový hrubý obrat výrazně překročil hranici jedné miliardy korun,” uvedl Mašek.
Dodal, že v letošním roce New Yorker plánuje další expanzi v Česku, konkrétní čísla o nově otevřených obchodech Mašek ve výroční zprávě ale nezmínil. Nové filiálky by podle něj měly dál zvýšit hrubý obrat české pobočky společnosti New Yorker.
Firma New Yorker v roce 1971 otevřela první obchod v německém městě Flensburg. V 70. a 80. letech pak rozšířila distribuční síť po celém Německu. V roce 1994 otevřela první zahraniční pobočku v Rakousku. Na východoevropský trh společnost vstoupila v roce 1998.
Nyní má New Yorker pobočky v ČR, Německu, Rakousku, Polsku a Maďarsku. Obchody New Yorker fungují také ve Španělsku, Švýcarsku, Belgii, Dánsku, Nizozemsku, Slovinsku, Chorvatsku, Lotyšsku a v Rusku.
Na českém maloobchodním trhu s textilem po několika letech dominantního postavení hypermarketových řetězců získávají stále silnější pozici sítě specializovaných oděvních obchodů, jako je právě New Yorker. Zatímco ještě v roce 2004 byla mezi deseti největšími prodejci textilu polovina obchodních řetězců provozujících hypermarkety, loni jejich počet podle údajů časopisu Textilžurnál klesl na čtyři a na přední místa se naopak díky rychlejšímu růstu tržeb derou sítě textilních obchodů.
Koncentrace prodeje textilu do specializovaných obchodů bude v Česku zřejmě rychle pokračovat. Obchody s oděvy a textilem již nyní mají největší zastoupení v pasážích 206 tuzemských nákupních center, kde jich na konci loňského roku podle průzkumu společnosti Incoma Research fungovalo 1111. S velkým odstupem následovaly prodejny s obuví a koženým zbožím (406) a prodejny nabízející klenoty, hodinky a dárky (332).
Do Česka navíc míří další obchodníci specializovaní na textil a oděvy. Mezi 150 českými a mezinárodními obchodními firmami a společnostmi podnikajícími ve službách a gastronomii, které letos v ČR hledají vhodné místo pro své filiálky, mají podle údajů společnosti RegioPlan Consulting největší zastoupení právě obchodníci s oděvy (bezmála 28procentní podíl).
Hypermarkety se snaží reagovat na sílící konkurenci specializovaných prodejen zkvalitněním svých služeb. Stále více lidí totiž při výběru prodejny klade důraz na kvalitu personálu i výrobků. Například společnost Tesco Stores ČR na začátku letošního roku do svých prodejen zavedla novou značku oděvů Cherokee a zároveň posílila a vyškolila svůj personál.