Obchodní řetězec Hruška chce letos zdolat pětimiliardové tržby
Na pětimiliardové tržby za prodej zboží chce letos dosáhnout ostravská maloobchodní firma Hruška, která provozuje síť vlastních prodejen po celé Moravě, ve Slezsku a na Vysočině a celkem zásobuje přes 400 obchodů. V uplynulém roce Hruška zaznamenala tržby 4,7 miliardy korun proti 4,5 miliardy v roce 2004. Její čistý zisk se meziročně zvýšil téměř na 100 milionů ze zhruba 61 milionů korun. Letošní zisk před zdaněním by měl dosáhnout 140 milionů korun.
Hruška vstoupila na trh v roce 1991 a podle odborníků patří mezi nejúspěšnější firmy v českém maloobchodě. Společnost odolává tvrdému konkurenčnímu boji, který už přiměl k odchodu z Česka společnost Julius Meinl, jejíž obchody koupil Ahold, za ní následovaly Edeka a Carrefour, které tuzemské prodejny prodaly řetězci Tesco Stores.
Hruška zavedla například prodej zboží pod vlastní obchodní značkou a přebírá obchody, jež dříve vyklidila silnější konkurence. Ještě před třemi lety tvořila síť Hrušky téměř stovka prodejen, teď je jich 126. Kromě toho dodává zboží do dalších obchodů. Celkem zásobuje více než 400 maloobchodních provozoven.
Během minulého roku firma podle výroční zprávy koupila a rekonstruovala tři obchody, vybudovala dva chladírenské sklady a nakoupila nákladní vozidla. Na investice vynaložila 118 milionů korun a splatila úvěry za asi 35 milionů korun. Hruška ke zaměstnávala v průměru bezmála 2000 lidí, meziročně se jejich počet zvýšil o osm procent.
Hrušku založili v roce 1991 tři obchodníci vzešlí z někdejší socialistické Zeleniny Ostrava: Jana Škrabalová a Jarmila Plevová a Karel Hruzík. Jejich firma má základní kapitál 78 milionů korun a dodnes je společností s ručením omezeným. Jednatelé nechtějí o firmě sdělovat žádné informace.