Kampaň může vést děti ke kouření

11. 8. 2006 00:08

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Rada pro reklamu začala prošetřovat kontroverzní kampaň, jejímž základem je fotografie mladé dívky se zapálenou cigaretou v ruce. Kampaň má podle zadavatelů vyzývat k ochraně dětí před kouřením. Podle psychologů by je ale mohla naopak ke kouření přivést. „Obrázky a fotografie si zvlášť děti snadno zafixují. Může to působit návodně,“ říká psycholožka Irena Kukačková
Stížností na reklamu přibývá. „Obdrželi jsme už pět stížností i žádost Ministerstva průmyslu a obchodu o vyjádření. Kontaktovali jsme proto zadavatele,“ řekl výkonný ředitel rady Pavel Kurýl.
O tom, zda fotografie porušují zákaz tabákové reklamy, podle něj rozhodne arbitrážní komise. Kampaň připravilo sdružení Řetěz lásky k dětem Tomáše Hanáka, které bojuje za ochranu dětí před kouřením.
Český herec je hlavou sdružení, kterému vyjádřili podporu mimo jiné i prezident Václav Klaus a premiér Jiří Paroubek.
Podle Martina Škapíka ze sdružení jsou nynější billboardy s fotografií dívky doplněnou titulkem „O přestávce stihu i dvě“ jen první fází kampaně. Příští týden prý budou nahrazeny jinými plakáty s „velice sugestivním“ portrétem téže dívky, které vyjasní smysl celého projektu. „Velice mě mrzí, že lidem vadí tato kampaň, ale už jim nevadí, že v televizi a ve filmu se kouření objevuje 24 hodin denně,“ říká Škapík. „I kvůli skryté propagaci kouření v médiích u nás každý den začíná kouřit 100 dětí, často i jen desetiletých,“dodává.
Odborníci však nepovažují tento styl „protikuřácké“ kampaně za příliš šťastný. „Je to hodně tenký led. Podobné kampaně jsou obvykle myšleny dobře, ale mívají opačný efekt. Mohou naopak přivést děti ke kouření,“ říká Kateřina Langrová, ředitelka sdružení Česká koalice proti tabáku.
Hanákovo sdružení chce mimo jiné dosáhnout změn zákonů tak, aby se v médiích povinně objevovaly informace o škodlivosti kouření. Zároveň žádá zavedení nových pravidel pro prodej tabáku, aby se k němu děti vůbec nemohly dostat.

Hospodářské noviny, 11.8.2006, autor: Radek Honzák

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.