K reklamě dík fanouškovi
V reklamě platí, že za polovinou úspěchu stojí dobrá hudba. Za “megahity”, které podkreslují reklamní spoty, proto klienti často platí i milióny korun. Pokud však chtějí hudbu přímo na míru, vyjde je to výrazně levněji. Jedním z nejvyhledávanějších tuzemských autorů reklamní hudby je v současnosti muzikant Jan P. Muchow, lídr kapely Ecstasy Of St. Theresa.
“Někdy si lidé neuvědomují, že hudba zvládne více než slova,” říká muzikant, který jen od počátku roku doprovodil svou hudbou téměř dvacet reklamních spotů. Jedním z posledních je i reklama na Sazku a její oslava sportu.
Za to, že je umělec, který “dělá v reklamě”, se Jan P. Muchow nestydí. Naopak. “Nikdy jsem nechtěl chodit na osm hodin do práce a teprve potom si dělat hudbu. Nejsem z těch, co by reklamu kategoricky odmítali. Přišlo mi smysluplné, že dělám hudbu, někdo o ní stojí a ještě mi za to zaplatí,” říká.
Agentury za hudbu, kterou muzikanti skládají na již hotový spot, platí desítky tisíc korun. “Když ale reklamní agentura koupila už hotovou píseň, kterou jsem napsal do filmu Jedna ruka netleská, moje odměna byla mnohonásobně vyšší,” dodává Muchow. Zatímco za hity českých autorů se platí maximálně půl miliónu korun, například za hit zahraničního interpreta Mobyho zaplatil jeden z telefonních operátorů téměř dva milióny.
“Někdy mám pocit, že se o hudbě příliš spekuluje. Předem se ví, že celý spot bude provázet hlas, který hudbu překryje, přesto se muzika, která nakonec není ani tolik slyšet, několikrát předělává,” říká Jan Muchow. K reklamě se přitom dostal zcela náhodou. Když režisérka Tereza Kopáčová natáčela reklamu pro časopis Story, její kameraman byl velkým fanouškem kapely Ecstasy Of St. Theresa. Díky tomu dostal “laso” do reklamy i Muchow.
Začínal v roce 1994 a od té doby svou hudbou doprovodil už stovky reklamních spotů.
“Jan Muchow odvádí výbornou práci a je to skladatel, který má na reklamním trhu své místo,” říká Daniel Bartek, kreativní ředitel reklamní agentury Ogilvy.
Hudba Jana P. Muchowa podkreslovala reklamy na Kofolu, téměř všechny banky, většinu automobilů i mobilní operátory. “Nepracoval bych však pro každého. Kdyby se jednalo o spot pro KSČM nebo na výrobky, se kterými nesouhlasím, odmítl bych,” reaguje Muchow. Přestože například reklamu na Bohemia Sekt doprovodil svou hudbou už třikrát, říká, že není “dvorním skladatelem” žádného z klientů.
MEZITITULEK: Hudba versus režisér
Pracoval už téměř se všemi tuzemskými režiséry, nejvíce si ale pochvaluje spolupráci s Milošem Kohoutem. “Většinou mi řekne přesně, co chce, a pak i za hudbu bojuje. Někteří režiséři do podobného konfliktu nejdou. Každý má pocit, že předělat muziku je to nejmenší,” říká. Své zkušenosti má i se zahraničními režiséry. K těm mají podle něho české agentury větší respekt.
Zakázky často získává díky nejrůznějším konkursům. “Nejprve schválí hudbu režisér, pak agentura a nakonec klient,” vysvětluje pracovní koloběh Muchow.
“Hudba je padesát procent úspěchu. Je zapamatovatelná, lidé na ni mají nastavené uši. S výběrem dobré hudby se reklama povýší o třídu výš, špatná hudba naopak i dobrou reklamu rozbije,” říká Martin Charvát, kreativní ředitel reklamní agentury Mark BBDO.
Jan P. Muchow má nejraději “pocitovou” hudbu, která doprovázela například starší spoty na Kofolu, nebo na ING. Dodává, že někdy má na zakázku pět dní, jindy ji chce agentura téměř přes noc. “Nápad přijde okamžitě, nebo se musí vysedět,” dodává.
Kromě reklamy a hudby pro svou kapelu skládá Jan P. Muchow i filmovou hudbu. “Baví mě všechno, kapela je sice nejosobnější, ale někdy mě přesto nejvíce potěší, když se mi povede dobrá reklama,” tvrdí.
MEZITITULEK: Reklamní divák
Sám patří k náročným reklamním divákům. U spotů poslouchá nejenom hudbu, ale i hlas dabérů. Volno tráví s rodinou a stále častěji koketuje s myšlenkou pořídit si srub v lese. “Mám rád Prahu, ale poslední dobou by mě stále více bavilo jezdit na víkendy pryč,” říká.
Přestože dnes patří k nejoslovovanějším skladatelům reklamní hudby, jaký bude zájem o jeho služby za pět let, si netroufá odhadnout. “Byl bych rád, kdybych byl stále žádaný, ale je dost možné, že bude populární něco, co já neumím. Reklamní hudba je nejživější odvětví, kde jde vývoj hodně dopředu,” dodává Muchow.
Hospodářské noviny, 3.8.2006, autor: Zuzana Luňáková