Hokejiáda Budvaru neporušila zákon
Předolympijská reklamní kampaň Hokejiáda Budějovického Budvaru neporušila podle živnostenského úřadu zákon o regulaci reklamy. Informovala o tom mluvčí jihočeského krajského úřadu, jehož živnostenský odbor věc šetřil. Podnět k němu podal Český olympijský výbor (ČOV), podle něhož měly být spoty klamavé.
Je to již třetí vítězství Budvaru ve sporu s ČOV. Už v dubnu stížnost výboru zamítla Rada pro reklamu. V červnu pak Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) zastavila správní řízení, v němž zkoumala, zda kampaň mohla být klamavá. Kampaň podle ČOV zneužila zákonem chráněné olympijské symboly. Budvar údajně zákon porušil tím, že ve spotech se svéráznými chlapíky Bobem a Davem použil svazek hokejových holí v podobě “hokejové pochodně” a výrazu hokejiáda. Budvar je oficiálním partnerem české hokejové extraligy a hokejové reprezentace od roku 2003. Má právo používat v reklamních kampaních slogan “Oficiální pivo českého hokeje”.
“Již třetí nezávislá instituce podpořila naše právní analýzy, které jsme si nechali zpracovat již v době přípravy kampaně. Podle nich kampaň nemohla v žádném případě porušit žádné české zákony ani další právně závazné předpisy. Ukazuje se, že pokud můžeme předložit naše argumenty, nezávislé instituce nám dávají za pravdu,” uvedl mluvčí Budvaru Petr Samec. Živnostenský úřad prošetřoval podnět olympijského výboru od února.
Tvrdý postup ČOV proti kampani byl podle Budvaru ovlivněn opakovaným nátlakem jednoho ze sponzorů Českého olympijského týmu. Ten požadoval, aby ČOV neprodleně a razantně zakročil a dosáhl zastavení reklamní kampaně. V opačném případě hrozil sponzor uplatněním náhrady škody, eventuelně dalšími sankcemi.
“Z dokumentů, které máme k dispozici, se můžeme zcela oprávněně domnívat, že ve sporu nešlo v první řadě o ochranu olympijských symbolik, ale především o konkurenční boj. Jsme zklamáni skutečností, že se ČOV stal nástrojem tohoto boje,” dodal mluvčí pivovaru.
Zda Budvar zákon o olympijských symbolech opravdu porušil, rozhodne zřejmě až českobudějovický krajský soud. Již v únoru vydal z podnětu ČOV předběžné opatření proti Budvaru, aby kampaň Hokejiáda s populární dvojicí Bobem a Davem okamžitě zastavil. Budvar poté své spoty stáhl z televizní obrazovky.
Budvar není jedinou firmou, která měla s reklamou během olympiády problémy. Pivovar Litovel stáhl kvůli hrozícím sankcím soutěž Litovel Turín, v níž mohl host vyhrát zájezd na olympijský hokejový turnaj. Do konfliktu s výborem se dostal i pivovar Holba, který do reklamy “nasadil” sjezdaře Ondřeje Banka.