Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
Zprávy

Fast foody se v Česku rychle zabydlely

Redakce MAM16. 8. 2006

Před čtrnácti lety se u Václavského náměstí v Praze objevila první restaurace americké společnosti McDonald’s a spolu s ní do Česka vtrhla “móda” hamburgerů a rychlého občerstvení.
Dnes má McDonald’s v republice síť sedmdesáti dvou restaurací. Na českém trhu mu zdárně sekunduje další mezinárodní řetězec, KFC, se čtyřiceti čtyřmi restauracemi.
Jen v loňském roce v těchto dvou největších tuzemských fast foodech Češi nakoupili hamburgery a smažená kuřata za více než 3,3 miliardy korun.

MEZITITULEK: Češi v regionu vévodí
Přestože ve spotřebě hamburgerů, hranolek a coca-coly Češi značně zaostávají například za Američany, srovnání s okolními zeměmi jsou na špici. Podle studie společnosti GfK ve fast foodech jedí třikrát častěji než Maďaři a dokonce čtyřikrát častěji než Poláci.
Na rychlé jídlo si “průměrný Čech” zajde hned dvacetkrát ročně.
I díky tomu na tuzemský trh v posledních letech zamířily další světové řetězce, jako jsou Subway, Pizza Hut či Panda Expres. “Rychlé hamburgery” tak střídá “rychlá pizza” či ještě “rychlejší obložené sendviče”.
Americké fast foody doplnily italské pizzerie, arabské prodejny gyrosu a asijská bistra. Podle analytické společnosti Mag Consulting se od devadesátých let počet fast foodů zvyšuje až o sedm procent ročně.
“Největší rozvoj zaznamenala síť restaurací KFC v letech 2003 a 2004, kdy bylo otevřeno jedenáct restaurací,” říká Marie Vacková, tisková mluvčí KFC. V loňském roce navíc KFC v Česku převzalo řetězce Big Food a Paneria, což také rozšířilo síť restaurací.
Nejvíce se řetězcům rychlého občerstvení daří ve velkých městech. Zejména v Praze oblibě fast foodů napomáhá otevírání velkých obchodních center, jako je Centrum Chodov, Galerie Nové Butovice či Palác Flóra. Díky tomu tak Pražané znají například síť bister Li Wu. Vstup na český trh zahájil v Praze také německý řetězec Nordsee zaměřený na rybí produkty.
Jednotlivé řetězce však míří i do stále menších měst. McDonald’s má například restaurace ve dvanáctitisícovém Tachově a KFC otevřela restauraci v Berouně, který má sedmnáct tisíc obyvatel.

MEZITITULEK: Rychlé české řízky
Fast food přitom nemusí být pouze zahraniční. V Česku je populární například tuzemská síť pekáren Paneria nebo síť restaurací rychlé české kuchyně společnosti Bilbo Šmak.
“Každým rokem k nám chodí zhruba o třicet procent více zákazníků. V současné době v našich osmi restauracích měsíčně jí zhruba devadesát tisíc lidí,” říká Věra Andrejšíková ze společnosti Bilbo Šmak. Společnost proto příští rok plánuje otevření dvou nových restaurací. Expanze přitom čeká i další fast foodové řetězce. “V horizontu následujících dvou let plánujeme otevření zhruba čtyř až pěti restaurací,” potvrzuje Drahomíra Jiráková, mluvčí McDonald’s.
K expanzi se podle agentury ČTK chystá také bageterie Boulevard, která svou první pobočku v Praze otevřela už před třemi lety, a pizzerie Mondo Pizza.

MEZITITULEK: S sebou nebo tady
“Příští rok bychom měli otevřít asi deset restaurací umístěných ve food courtech nebo na rekonstruovaných nádražích. Naším cílem je padesát restaurací do tří let,” řekl pro ČTK Petr Veselý z firmy Mondo Pizza. Stále častěji si navíc lidé do fast foodu restaurací chodí pro jídlo “s sebou”.
“Od května 2004, kdy bylo zavedeno rozdílné DPH, je rozdíl, zda si hamburger zákazník sní v restauraci, nebo zda si ho nechá zabalit. Pokud si ho bere s sebou, společnost odvádí státu na dani pět procent, pokud ho sní v restauraci, odvádí společnost devatenáctiprocentní daň,” upozorňuje Mirka Luprichová, prezidentka Horeka, sdružení podnikatelů v pohostinství a cestovním ruchu.

Hospodářské noviny, 16.8.2006, autor: Zuzana Luňáková

×

Sýry Apetitto se mění na Smetanito

Starší článek

Obchodním ředitelem Primy Frolec

Novější článek

Podobné zprávy

Marketing
Foto: Pilsner Urquell

Lahev Pilsner Urquell se mění. Folii nahradí recyklovatelná zlatá etiketa

Značka Pilsner Urquell představuje další důležitý krok na cestě k udržitelnosti. Do roku 2030 chce být značka  uhlíkově neutrální. Od března…
8. 3. 20218. 3. 2021
Extra

Skvělé nápady se rodí u piva

ADVERTORIAL Od prázdného papíru po realizaci jen za sedm měsíců. Tak vznikl unikátní koncept obchodu Sportissimo. Sedm měsíců — to byl veškerý čas,…
8. 3. 20218. 3. 2021
Marketing

Gif za 11 milionů, Banksyho dílo nebo highlighty z NBA. Přichází …

V uplynulých týdnech zaznamenaly velkou pozornost takzvané NFT tokeny, které umožňují garantovat unikátnost digitálních děl. V odvětví začínají lítat…
7. 3. 20218. 3. 2021
Marketing

Ať je vás slyšet! Iggy Pop burcuje další generaci v reklamě

Naslouchání lidi sbližuje, představuje svobodu, přehlušuje balast, říká značka hudební techniky a sluchátek Marshall v novém brandovém spotu…
7. 3. 20218. 3. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Cabejšek posílí kreativu Tesca v Ogilvy
Zemřel Radim Pařízek. Hudebníkovi a mediálnímu podnikateli bylo 67 let

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více