Devět z deseti e-mailů tvoří o prázdninách spam
Přibližně devět z deseti e-mailových zpráv, které v letních měsících míří do schránek uživatelů internetu, tvoří nevyžádaná pošta neboli spam. Na začátku roku se podíl spamu v tuzemsku pohyboval kolem 70 procent. Shodli se na tom provozovatelé e-mailových serverů a zástupci antivirových firem. Naprostá většina těchto zpráv přitom pochází ze zahraničí, v poslední době zejména z asijských zemí.
Podle společnosti SoftScan, která se zabývá počítačovou bezpečností, je nárůst podílu spamu dán tím, že mnoho lidí v létě odjíždí na dovolenou, a proto odesílá méně klasických e-mailů. Se záplavou spamu pak podle Bo Engelbrechtsena ze SoftScanu souvisí i nižší produktivita práce zaměstnanců po dovolené, kteří musí vyčistit své e-mailové schránky mnohdy od stovek nevyžádaných zpráv.
Spamy se neustále vyvíjí a tak se správcům e-mailových serverů nikdy nepodaří zachytit 100 procent nevyžádané pošty. “Například nedávno se celosvětově začaly šířit obrázkové spamy, které způsobily mnoha serverům potíže, protože antispamy hledají hlavně podle textu,” uvedl Jakub Holý, který má na portálu Centrum.cz poštu na starosti. Spam se v poště hledá například podle subjektu zprávy, v adrese či v těle e-mailu podle obsažených slov.
V minulých letech byla převážná většina spamu psána anglicky, stále častěji se však objevují německy a francouzsky psané zprávy. Nevyžádaná pošta mnohdy nabízí falzifikáty známých výrobků, například Viagry, švýcarských hodinek či produktů Microsoftu. Jiné z uživatelů lákají osobní údaje či finanční příspěvky.
Ministerstvo informatiky před volbami navrhovalo, aby stát mohl postihovat nejen nevyžádaná obchodní sdělení, ale i politické, ideologické, náboženské či jinak obtěžující zprávy. Návrh ale nebyl při projednávání trestního zákoníku akceptován. V současnosti postihuje rozesílání nevyžádaných obchodních sdělení tzv. antispamový zákon, který umožňuje uložit pokutu až deset milionů korun. Od srpna zavádí výjimku pro možnost posílání nabídek a dalších zpráv zákazníkům, se kterými v minulosti již firma spolupracovala a získala od nich kontakt. Zákazník, který od firmy nebude chtít obchodní nabídky dostávat, může zasílání kdykoliv odmítnout.