ČT: “A po večerníčku si řekneme něco o erekci”
“Milé děti, hezky se usaďte, začíná večerníček.” Je právě sedm hodin, sobota večer. Děti napjatě sledují dobrodružný příběh O klukovi z plakátu. Pak se objeví upoutávky na večerní pořady a následuje reklama. A v ní můžou děti prožívat další příběh. Je o pánovi, který řeší závažný problém: erekci.
“Kvalitní sex závisí na dvou věcech: touze ženy a erekci muže,” objasňuje dětským divákům, kteří ještě po večerníčku ani neměli šanci vstát od televize, sexuolog Radim Uzel. A vzápětí doporučuje potravinový doplněk na lepší erekci.
MEZITITULEK: “Děti, běžte do postýlek”
“V takový vysílací čas by se na obrazovku tato reklama neměla vůbec dostat. Veřejnoprávní televize by ji měla zařadit až tak po osmé či deváté hodině, kdy je větší jistota, že u obrazovek nebudou malé děti,” upozorňuje Pavel Kurýl, výkonný ředitel Rady pro reklamu. Česká televize se však brání tím, že spot zařazuje až po odvysílání pohádky a to už prý u obrazovek nesedí děti, ale pouze jejich rodiče.
“A navíc po večerníčku vyzývá děti hlasatel, aby šly do postýlek. Pokud je rodiče nechají u obrazovek i nadále, je to jejich rozhodnutí,” píše se v tiskovém prohlášení České televize.
Neměla by ale veřejnoprávní televize věnovat obsahu reklam zařazovaných v době, kdy je prokazatelně u obrazovek ještě řada dětí, přece jen větší pozornost?
Mluvčí televize Martin Krafl si myslí, že to není potřeba. “Velmi dbáme na obsah reklam, které jsou zařazovány do vysílání před a po večerníčku. Tato reklama není v rozporu s mediálním zákonem ani se zákonem o reklamě. Proto odvysílání nepovažujeme za neetické,” prohlašuje mluvčí.
MEZITITULEK: Pokuta až 250 tisíc korun?
Polemizovat o obsahu a etice samotné reklamy nechce ani Václav Žák, předseda Rady pro rozhlasové a televizní vysílání.
Myslí si však, že veřejnoprávní televize by si neměla dovolit zařadit spot o erekci hned po dětském pořadu. Sama televize a zadavatel reklamy totiž rozhodují o tom, kdy na obrazovce poběží.
“Budeme se tím zabývat. Není to totiž poprvé, co už jsme televizi napomínali za nevhodné reklamy a upoutávky na večerní filmy v době po večerníčku,” říká Václav Žák.
Pokud by rada shledala pochybení, může České televizi hrozit pokuta až 250 tisíc za ohrožování mravního, psychického a fyzického vývoje mladistvých podle zákona o reklamě.
Hospodářské noviny, 10.8.2006, autor: Petra Benešová