Carrefour ČR, který letos prodal svých 11 hypermarketů v Česku konkurenčnímu řetězci Tesco, loni zvýšil ztrátu z 586 milionů korun v roce 2004 na rekordních 1,42 miliardy korun. Carrefour si navíc z předchozích let nesl zátěž v podobě neuhrazených ztrát za dalších 2,47 miliardy korun. ČTK auditované výsledky získala z loňské účetní závěrky, kterou Carrefour ČR založil do Sbírky listin.
Tržby Carrefour ČR za prodej zboží loni mírně vzrostly, a to z 9,4 miliardy korun v roce 2004 na bezmála 9,8 miliardy korun. Carrefour ČR měl na konci loňského roku základní kapitál 5,88 miliardy korun a vlastní kapitál dvě miliardy korun. Cizí zdroje společnosti obnášely 6,15 miliardy korun, z toho 4,2 miliardy korun připadlo na závazky vůči mateřské společnosti Carrefour Nederland.
Obchodní řetězec Tesco převzal 11 českých hypermarketů Carrefour letos v červnu. Díky této akvizici posílí Tesco pozici na tuzemském trhu, kde mu loni s tržbami 20,45 miliardy korun patřilo mezi deseti největšími obchodními řetězci páté místo. Carrefouru na loňském žebříčku největších obchodníků připadlo deváté místo.
Podle kupní smlouvy, jejíž kopii má ČTK k dispozici, zaplatí Tesco za 11 hypermarketů Carrefour celkem 3,996 miliardy korun. Britská skupina Tesco letos na jaře zároveň získala od Carrefour Nederland také stoprocentní podíl ve společnosti Carrefour ČR.
Podle dohody z loňského září má Tesco vedle 11 českých hypermarketů Carrefour získat čtyři slovenské prodejny tohoto francouzského řetězce. Tesco naopak Carrefouru přenechá svých šest obchodů a dvě obchodní centra na Tchaj-wanu. Evropská komise schválila Tesku koupi českých prodejen Carrefouru loni v prosinci, slovenské úřady ale transakci zatím neschválily.
Tesco v ČR provozuje šest obchodních domů, 42 hypermarketů, 28 supermarketů a pět čerpacích stanic. Letos na jaře Tesco získalo 27 supermarketů německé obchodní skupiny Edeka, která stejně jako Carrefour kvůli tvrdé konkurenci na maloobchodním trhu odešla z Česka.
Obchodní řetězce v Česku již delší dobu svádějí neúprosnou cenovou válku o zákazníky. Provozovatelé hypermarketů se kvůli nasycenosti tuzemského trhu stále častěji v expanzních plánech zaměřují na menší města, která dosud byla doménou levných diskontních prodejen. Experti proto očekávají, že tvrdý konkurenční boj přiměje k odchodu z Česka další velké obchodní řetězce. Již loni se z Česka stáhla společnost Julius Meinl, jejíž obchody koupil Ahold. Podle Mladé fronty Dnes Ahold za 67 supermarketů Julius Meinl zaplatil zhruba miliardu korun.
Agentura roku se blíží do finále, hlavní shortlisty jsou zveřejněny
Boomerang Communication, McCann Prague, nebo VCCP? Kdo se letos stane vítězem hlavní kategorie Agentury roku?