Arabské TV

3. 8. 2006 00:08

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Od 1. srpna začala arabská zpravodajská stanice al-Hurra vysílat svůj program přes satelit Hot Bird 3 také do Evropy, pro zdejší arabskou populaci. Al-Hurra je ovšem arabská jen jazykově. Projekt financuje od roku 2004 americká vláda.
Al-Hurra je jedním z pěšáků souboje o srdce a rozum stamilionů Arabů. Tím dalším je plánované televizní vysílání BBC v arabštině, kvůli kterému BBC vloni zrušila několik zahraničních redakcí World Service.
Protipólem těchto akcí jsou plány katarské televize al-Džazíra zahájit ještě letos globální vysílání svého programu v angličtině.
Ne všechny televizní souboje mají tuto mírovou podobu. Po vypuknutí konfliktu v Libanonu jeden z prvních náletů izraelského letectva 15. července směřoval na sídlo televize al-Manar, která je vlivným ideologickým i organizačním nástrojem hnutí Hizballáh.
Al-Manar začínala v roce 1991 jako chudá lokální stanice v jižním předměstí Bejrútu. Později se stala, díky finanční podpoře, kterou Hizballáh dostává od Íránu, technicky dobře vybaveným čtyřiadvacetihodinovým satelitním programem.
Do evropské televizní historie se al-Manar zapsala jako první televize, jejíž vysílání bylo vypnuto kvůli tomu, že porušovalo požadavek směrnice Televize bez hranic, aby programy „nepodněcovaly k nenávisti z důvodu rasy, pohlaví, náboženství nebo národnosti“.
Po odvysílání několika antisemitských pořadů francouzské úřady v prosinci 2004 nařídily vypnout al-Manar na satelitu Eutelsat. Program Hizballáhu se pak ještě pokoušela vysílat prostřednictvím družic spadajících pod pravomoc Nizozemska (New Sky Satellite) a Španělska (Hispasat). Také zdejší regulátoři však došli k názoru, že al-Manar vysílá rasistické a xenofobní pořady. Kromě toho se al-Manar dostal na seznam teroristických organizací v USA.
Izraelský útok přerušil vysílání al-Manar jen na krátkou dobu, Hizballáh měl v záloze krizový plán. Al-Manar se přesunul na záložní pracoviště na neznámém místě, odkud ve vysílání, i když ve skromnějším rozsahu, pokračuje.

Ekonom, 3.8.2006, autor: Milan Šmíd, vysokoškolský pedagog

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.