Výhodné hypotézy kolem hypoték

24. 7. 2006 00:07

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Když něco, tak Allegro, říká tržiště v mezinárodní kampani od DDB Warszawa

Nový mezinárodní komunikační koncept spouští online tržiště Allegro, reaguje na rostoucí poptávku po větší personalizaci.

Reklama
SDG


Český trh s hypotékami zažívá opět boom. Pololetní výsledky sice ještě všechny bankovní ústavy nezveřejnily, ale dva největší hráči na trhu, Česká spořitelna (ČS) a Hypoteční banka, již údaje mají. A ty jsou velmi povzbudivé. „V 1. pololetí jsme občanům poskytli (vč. sítí všech našich partnerů – ČSOB, Poštovní spořitelna, Citibank) celkem 9330 hypoték v objemu 12,8 mld. Kč. Vloni jsme ve stejném období poskytli občanům 6230 hypoték za 7,2 mld. Kč. Meziroční nárůst tedy činí 50 % v počtu a 78 % v objemu. Průměrná výše hypotéky se letos zvýšila oproti loňskému prvnímu pololetí o 219 tis. Kč (z 1 156 000 Kč na 1 375 000 Kč),“ uvedla ředitelka pro marketing a PR Hypoteční banky Jana Hezinová.
Podobné výsledky zveřejnila také ČS. „Česká spořitelna poskytla v prvním pololetí letošního roku privátní hypotéky v celkovém objemu 16,01 mld. Kč, které v meziročním srovnání vzrostly o rekordních 50 %. V počtu poskytnutých privátních hypoték došlo meziročně v prvním pololetí 2006 k nárůstu o 37 %, kdy si klienti sjednali 10 611 hypoték. Průměrně si tedy každý den přišlo pro hypotéku České spořitelny více než 80 klientů,“ píše se v tiskové zprávě z minulého týdne.
Výsledky uplynulého půlroku poskytla také Monika Kubovcová, manažerka retailových úvěrů GE Money Bank: „V prvním pololetí letošního roku poskytla naše banka celkem 1 449 hypoték v celkové výši 2,11 miliardy Kč. To představuje meziroční nárůst 21 % v objemu. Celkové portfolio hypoték obsahovalo k 30. červnu hypotéky za 12,1 miliardy Kč (meziroční nárůst o 38 %).“

Klima výjimečně příznivé
Rostoucí zájem ze strany klientů je v médiích i v tiskových zprávách finančních ústavů podporován několika zásadními změnami, které by měly v příštích pár letech ovlivnit trh s nemovitostmi. Prvním „strašákem“ je chystaná deregulace nájemného a druhým, často zmiňovaným faktorem, je zvýšení DPH na bytovou výstavbu z 5 na 19 %, které by mělo přijít v platnost začátkem roku 2008. Takto nastavené klima poskytovatelům úvěrů pochopitelně velmi nahrává. Očekávaný nárůst nákladů na bydlení je již od vstupu ČR do EU oblíbeným evergreenem jak médií, tak bankovních ústavů:
„Očekávaná deregulace nájmů a zvýšení daně z přidané hodnoty jsou pro klienty hlavními pobídkami. Historicky rekordním měsícem byl pro nás červen, kdy jsme poskytli privátní hypotéky v objemu 5,3 miliard korun,“ okomentoval letošní výsledky například Pavel Kühn, zástupce ředitele úseku financování nemovitostí a hypoték České spořitelny.
Podobně odůvodňoval zvýšený zájem o hypotéky na konci prvního čtvrtletí 2006 také Jan Sadil, generální ředitel Hypoteční banky: „Výsledky ukazují, že hypotéky budou i letos bankovním produktem číslo jedna a dosáhnou rekordních hodnot. Důvodem jsou stále velmi nízké úrokové sazby a obavy ze zdražení nemovitostí po zvýšení DPH na stavební výstavbu v roce 2008. Zájem o vlastní bydlení a hypotéky rovněž podporuje plánovaná deregulace nájemného,“ uvádí se v tiskové zprávě. Tyto důvody přebírá bez větších protestů většina médií, takže informace již dokázaly v české populaci natolik zevšednět, že o nich málokdo pochybuje. Přitom například zvyšování sazby DPH není zdaleka tak jistou a samozřejmou záležitostí, jak to banky a potažmo média líčí. Vláda totiž schválila návrh, jak zvyšování DPH, které po České republice EU požaduje, obejít. Ten by měl být projednán na konci listopadu letošního roku v rámci novely zákona o DPH. Výsledkem by mělo být ponechání bytové výstavby v pětiprocentní sazbě, pokud se bude jednat o byty do 90 metrů čtverečních a rodinné domy do 150 metrů čtverečních, což se týká většiny výstavby.

Nepropásnout ten správný čas
Pravdou ale je, že o zvýšený zájem o hypoteční úvěry se zasloužila i marketingová komunikace a nastavení produktů bankovních ústavů. Všeobecným trendem je vytváření produktů, které si mohou dovolit i vrstvy obyvatelstva s průměrnými příjmy. To potvrzuje například Monika Kubovcová: „GE Money přišla v dubnu s nabídkou hypoték Akční hity. V rámci této nabídky mohli klienti získat hypotéky až do výše tří milionů Kč s úrokovou sazbou 2,59 %. Ta byla přitom garantovaná všem klientům. Nabídka, která platila až do konce června, se setkala s velkým zájmem klientů a velmi pozitivně ovlivnila růst v prvním pololetí.“
I ostatní kampaně se snaží zákazníky utvrdit v názoru, že právě teď je na pořízení hypotéky ten správný čas. „Během prvního pololetí proběhly dvě kampaně na podporu hypotečních úvěrů: jarní kampaň Hypotéky (,Kdo říká, že hypotéka je jen pro někoho? 9 z 10 žádostí vyřídíme kladně.‘) a kampaň s 50% slevou na poplatku od 15. května do 30. června 2006,“ shrnuje Pavel Kühn z České spořitelny a dodává: „Obě kampaně přispěly ke zvýšení povědomí o nabídce hypoték České spořitelny a podpořily rekordní nárůst hypoték v prvním pololetí, protože jejich výsledky se v období května a června protnuly.“
O nejúčinnějších komunikačních kanálech se zmiňuje Monika Kubovcová z GE Money Bank: „Největšího zásahu a povědomí dosahujeme tradičně využitím televize a pak printu. U hypoték zvlášť funguje prezentace na internetu – i interaktivní formou na našich www stránkách. Dále oslovujeme klienty prostřednictvím direct mailů či POSM materiálů na našich pobočkách.“
Pokud se tedy sečte situace s bydlením v ČR, podporovaná vhodným PR, pružné přizpůsobení produktů a komunikace bank, není divu, že počet uzavřených hypoték i objem poskytnutých prostředků strmě stoupají.


12obr_Kubcova.jpg
MONIKA KUBOVCOVÁ. Kromě „obyčejných“ hypoték se stále větší oblibě těší 100% hypotéky a produkt Hypotéka naopak.


12obr_hezinova.jpg
JANA HEZINOVÁ. S PR články v odborných médiích máme velmi dobrou zkušenost, neboť přispívají k lepšímu pochopení tohoto poměrně složitého produktu.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Bude i český sport bez odpadu?

Bude i český sport bez odpadu?

Ty největší sportovní kluby už podléhají povinnému nefinančnímu reportingu, za pár let se to bude týkat i těch menších. Český sport témata ESG zatím spíš míjel. To se ale začíná měnit.