Vlastník Primy expanduje do Česka
Konkurence mezi domácími produkčními firmami, které nabízejí televizím vlastní programy, se brzy významně zostří. Na český trh na podzim vstoupí největší skandinávská produkční společnost Strix. Ta patří švédskému mediálnímu koncernu MTG, který vlastní padesátiprocentní podíl v televizi Prima. “Dynamika trhu ve Skandinávii se zpomaluje. Naproti tomu český televizní trh je velmi dynamický, skýtá mnoho obchodních příležitostí pro prodej reality show,” řekl výkonný ředitel Strixu Robert Aschberg.
Pobočka v České republice, která zahájí provoz v září, bude čtvrtá v řadě – kromě centrály ve Stockholmu Strix ještě operuje v Kodani, Oslu a Amsterodamu.
MEZITITULEK: Bar a Trosečník v Česku
Formáty Strixu se již na českých obrazovkách objevily – v pondělí Prima uvedla první díl reality show Bar, ve které vybraní soutěžící obsluhují skutečné zákazníky. Podle informací Primy jej sledovalo 718 tisíc diváků starších 15 let, podíl na sledovanosti přesáhl 26 procent.
Druhým programem, na kterém Strix participuje, je reality show Trosečník (originální název Expedition Robinson), který Prima momentálně natáčí v souostroví Pearl Islands v Tichém oceánu nedaleko Panamy. “Využíváme zde produkční zázemí Strixu, které je na místě,” upřesnila mluvčí Primy Jana Malíková. Ve stejné lokaci “svého” Trosečníka natáčela také americká televize CBS. V Česku by Trosečník měl být uveden na podzim.
Přítomnost programů Strixu na českém trhu od září s největší pravděpodobností posílí, společnost se nezaměří pouze na spolupráci se “sesterskou” Primou. “Chceme spolupracovat se všemi televizními stanicemi v Česku, včetně největší Novy,” vysvětlil Aschberg. Jak uvedla Prima, Strix by v Praze ani neměl sídlit na pražské adrese televize, přestože obě společnosti spojuje stejný vlastník.
Český trh skutečně momentálně skýtá velké příležitosti pro produkční firmy – v nejbližších měsících by mělo zahájit vysílání šest stanic, které od Rady pro rozhlasové a televizní vysílání obdržely licenci k digitálnímu vysílání. Současně svou strategii přehodnocuje i Prima. “Dříve jsme byli hodně závislí na servisní společnosti TV Produkce. MTG nás přesvědčila, že je třeba maximálně využít externích firem,” uvedl před časem ředitel Primy Martin Dvořák. “I nadále hodláme využívat zajímavých nabídek Strixu,” dodala mluvčí televize Jana Malíková.
Podle informací týdeníku Marketing&Media se tak výroba zábavních pořadů na Primě bude kompletně měnit. S třetinou zaměstnanců TV Produkce televize rozvázala smlouvu, ostatní přecházejí pod FTV Prima. Bývalý ředitel TV Produkce Radko Janoušek zakládá vlastní produkční společnost Core Production.
MEZITITULEK: Objeví se i Farma?
Strix v současné době nabízí na čtyři desítky formátů, z drtivé většiny nejrůznější druhy reality show. Toto číslo by se mohlo do budoucna změnit. “Nechceme jen prodávat stávající produkty, hodláme se obrátit i na místní autory a vyvíjet nové vlastní pořady,” popisuje strategii Aschberg. Jedním z nejúspěšnějších stávajících formátů Strixu je podle něj reality show Farma, která se prodala do desítky zemí, včetně Norska, Švédska, Nizozemska nebo Řecka. Aschberg také neuvedl, kolik bude nová pobočka zaměstnávat lidí – jejich počet bude záviset na konkrétních projektech pro televize.
Hospodářské noviny, 12.7.2006, autor: Aleš Borovan