Trh zachraňuje digitální hudba

11. 7. 2006 00:07

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

TV Nova je průkopníkem nových trendů

TV Nova mění přístup k audiovizuální produkci. Zelené natáčení se stává standardem přinášejícím ekologické inovace.

Reklama
SDG

Pád trhu s hudbou se nezastavil ani letos. První čísla, zveřejněná na nejdůležitějších odbytištích hudby ve světě a mapující letošních prvních šest měsíců, ukazují, že krize hudebního průmyslu pokračuje nepřetržitě už šestým rokem. A to i přes masívní nástup digitálních formátů – bez nich by byl propad ještě hlubší.

MEZITITULEK: Zájem o stahování stoupá
Ukazují to čerstvé údaje především z největšího světového trhu s hudbou ve Spojených státech. Za prvních šest měsíců tu poklesl podle monitoringu Nielsen SoundScan prodej alb o 4,2 procenta (loni to byl ve stejném období pokles o 2,5 procenta), zájem o digitální hudbu se však zvýšil o 77 procent na 281 miliónů skladeb. Při zahrnutí všech formátů a všech typů nosičů včetně hudebních videí nárůst trhu činil 24 procent na 564 miliónů skladeb.
„To není tak špatný vývoj, pokud uvážíme, že se letos zatím neobjevila tak úspěšná nahrávka, jako byly loni novinka 50 Centa nebo v roce 2004 Norah Jones,“ uvedl pro agenturu AP Geoff Mayfield z časopisu Billboard.
Podobný vývoj zaznamenal třetí největší trh na světě ve Velké Británii. V letošním druhém čtvrtletí zde bylo prodáno 25,18 miliónu alb, o 40 tisíc více než za stejné období v uplynulém roce. Je to ten nejlepší výsledek za posledních šest let, zdůrazňuje zpráva Britského fonografického průmyslu (BPI).
Za úspěch ovšem ostrovní nahrávací společnosti vděčí narůstajícímu zájmu o digitální hudbu – ze 16,7 miliónu prodaných singlů se jich polovina prodala na internetu. Za většinou prodejních trháků pak stojí britští umělci – ze sta nejlépe prodávaných alb jich 52 pochází z Velké Británie.
O něco nepříznivější situace je na dalším velkém trhu – v Německu (pátý největší na světě). Podle německé pobočky Mezinárodní federace fonografického průmyslu zde letos došlo k pátému poklesu po sobě v pěti letech, konkrétní čísla však dosud nebyla zveřejněna. Jen loni ale prodej hudby v Německu poklesl o 4,6 procenta.
Jak uvádí některé skeptické hlasy z oboru, digitální hudba nemusí znamenat pro hudební trh spásu – fanoušci si totiž mohou nyní kupovat jen nejhitovější skladby a ztratí tak zájem o celá alba.

MEZITITULEK: U2 vykoncertovali „zlato“
Na dlouhodobý pokles prodeje fyzických nosičů si již kapely začínají zvykat. U těch nejpopulárnějších výnosy z koncertování převážily tržby z prodeje CD a DVD. Svědčí o tom finanční bilance rockerů U2, které americký časopis Rolling Stone označil za nejlépe vydělávající muzikanty v loňském roce. Z celkových 154,2 miliónu dolarů Bono Vox a spol. získali 139 miliónů z turné v Severní Americe, zbylých 15 miliónů připadá na zálohu na novou desku od vydavatelství.
Podobné to bylo i v případě druhých Rolling Stones (92,5 miliónu dolarů) a třetích letitých country rockerů Eagles (63,2 miliónu dolarů), kteří již několik desítek let nevydali novou dlouhohrající desku.
Na nové poměry si zvykají i gramofonové firmy. Kromě zvyšujících se podílů digitálních prodejů na celkových tržbách hudební bossové pošilhávají po nových trzích – stahování celých skladeb do mobilů a vyzvánění textových zpráv, jejichž objem se pohybuje v miliardách dolarů. Pokračuje i koncentrace vydavatelských obrů, která má přinést úspory na nákladech. Po několika dnech byl obnoven proces slučování EMI a Warner Music, když management EMI chce zvýšit nabídku z 31 na 33 dolarů za jednu akcii Warner.

Hospodářské noviny, 11.7.2006, autor: Aleš Borovan

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Známe Agenturu roku! Aplaus patří McCann Prague!

Známe Agenturu roku! Aplaus patří McCann Prague!

Vítězné konfety se po roce opět snášejí na hlavy zástupců McCann Prague. Ti podruhé za sebou ovládli hlavní kategorii soutěže Agentura roku a celkem si ze slavnostního večera odnášejí šest trofejí. Nezávislou agenturou je Boomerang Communication, Nejlepším marketérem Kateřina Harris z řetězce Albert.

Bonami mění v nové kampani kartonový svět za osobité bydlení

Bonami mění v nové kampani kartonový svět za osobité bydlení

Novou kampaň s historicky největší videoprodukcí spouští Bonami. Jejím hlavním motivem je kontrast mezi nudným „kartonovým“ světem a „osobitým bydlením“, které může být s Bonami dostupné a jednoduché. Kampaň vznikla ve spolupráci s YYY agency a reklamní a filmovou produkcí Nice!.