Pošta jde do hypermarketů
Státní Česká pošta chce být blíž zákazníkům. Po vzoru bank, čistíren či kadeřnictví otevře desítky poboček v hypermarketech.
Jejich otvírací doba bude stejná jako v sousedních obchodech.
Zaplatit složenky, vyzvednout doporučený dopis či vybrat peníze od Poštovní spořitelny bude možné i v neděli navečer. Dosud většina poboček pošty zavírá v sobotu v poledne.
MEZITITULEK: Jak získat zpět zákazníky?
V současnosti má pošta u hypermarketů dvanáct poboček. Například v hostivařském Intersparu v Praze, v liberecké Hypernově, mosteckém Tescu. Do konce letošního roku má přibýt minimálně deset poboček. A další desítky otevře pošta v následujících letech.
Novou strategii schválila dozorčí rada firmy. “O užší spolupráci vyjednáváme s řetězci Tesco, Ahold a Kaufland,” říká šéf komunikace pošty Ivo Mravinac.
V září otevře pošta novou pobočku v brněnském centru Olympia, o měsíc později pak v plzeňské Olympii a v brněnském byznys centru v Heršpické ulici.
Do konce roku přibudou nové přepážky například v pražské Galerii Butovice, byznys centru Nile House Karlín a u obchodů řetězce Tesco Stores v Ostravě, Opavě, Karviné a Frýdku-Místku.
Proč se státní podnik rozhodl k zakládání poboček právě u hypermarketů a obchodních galerií?
Věří, že tak získá zpět zákazníky. Čím dál víc lidí začíná dávat před složenkami přednost bezhotovostním převodům peněz pomocí internetu a mobilních telefonů.
MEZITITULEK: Řetězce poštu vítají
Obchodní řetězce o poštovní přepážky pár metrů od svých pokladen stojí. Věří, že jim přivedou nové zákazníky a získají tím výhodu proti konkurenci.
“Naši klienti si chtějí vyřídit věci na poště během nákupu,” věří Eva Williams, mluvčí Tesca.
“Poštu bychom rádi viděli v co nejvíce Hypernovách a Albertech. Hledáme vhodné prostory,” přidává se Radek Adamec z maloobchodního řetězce Ahold.
Do všech obchodů se ale pošta netlačí. “Když máme novou pobočku v sousedství, není to hospodárné,” tvrdí Mravinac.
Poště také nestačí jen jediná místnost o několika málo metrech čtverečních. Zákazníkům chce nabízet i službu přeposílání dopisů a balíků (v případě, že poštovní doručovatel nezastihne adresáta doma). Tyto balíky si lidé mohou vyzvednout třeba během víkendového nákupu pár metrů od pokladen hypermarketů.
“Zájem lidí o tuto bezplatnou službu roste. Minulý měsíc jsme měli skoro sto zákazníků,” říká Lucie Honsová, vedoucí pošty v Tescu v Českých Budějovicích, která je v provozu čtvrt roku.
U hypermarketu funguje i přepážka Poštovní spořitelny a České pojišťovny, se kterými má pošta uzavřené smlouvy o spolupráci. “Lidí k nám chodí hodně o víkendech. Především platí složenky a vybírají si peníze na nákupy,” říká Honsová. “Často také uzavírají pojištění auta a cestovní pojištění, nebo si vyřizují půjčku.”
Hospodářské noviny, 4.7.2006, autor: Olga Skalková