Který Čech je v reklamní branži nejlepší na světě? Jednoznačně Ivan Zachariáš, shodne se deset z deseti oslovených tuzemských expertů na reklamu. Pětatřicetiletý režisér, který už točí pouze v zahraničí, se vyšvihl mezi absolutní světovou špičku.
Patří mezi desítku nejuznávanějších reklamních režisérů světa a ve své poslední reklamě dirigoval i fotbalisty Beckhama či Zidaneho. Sám přitom působí spíš plaše a veškerou popularitu odmítá. „Řekl jsem už všechno, nerad bych se stále opakoval,“ říká omluvně.
Ročně natočí pouze dva až tři reklamní spoty. O to více času jim však věnuje. Zmíněnou reklamu na Adidas, ve které si dva malí kluci svolávají na plácek u domu nejslavnější fotbalisty, připravoval téměř půl roku. Osobně si také na konkursech vybral dva malé chlapce, kteří hráče do svého „týmu“ nominují.
Absolvent dokumentaristiky na FAMU a žák uznávaného režiséra Jana Špáty s myšlenkami na natáčení reklam koketoval už při studiích. První spot, který natočil, byl na plzeňské pivo. „Raději jsem se tenkrát ani nikoho neptal, co si o ní myslí,“ vzpomíná Zachariáš.
V roce 1995 zabodoval s reklamou na Národní galerii, která byla dokonce oceněna jako nejlepší reklama ve střední Evropě. Od té doby pracuje převážně pro britský trh, kde získal také ocenění „Nejlepší britský reklamní režisér“.
Pracuje pro klienty, jako jsou Mazda, Mercedes či Absolut vodka. Jeho reklama s názvem „Pilot“ na belgické pivo Stella Artois loni skončila ve světovém žebříčku nejoceňovanějších reklam na deváté příčce.
Hospodářské noviny, 31.7.2006, autor: Zuzana Luňáková