Obliba grilování roste
Obliba grilování v Česku roste a pravidelně se mu věnuje již více než třetina obyvatel, plyne z průzkumu, který ČTK poskytla společnost Unilever. Tento módní trend s sebou přináší zvýšený prodej výrobků, které s grilováním úzce souvisejí. Obchodníci tak s příchodem jara hlásí výrazný nárůst prodeje zahradních grilů, který se zvyšuje již několik let. V létě, které je hlavní sezonou, se pak výrazně zvedá odbyt některých druhů masa a speciálních uzenářských výrobků. V červenci a srpnu se prodá i nejvíc dresinků a omáček k masu.
Podle průzkumu Unileveru ČR a agentury Opinion Window nejčastěji grilují rodiny s dětmi. Mezi nimi více než dvě třetiny dotázaných posedí u opékání častěji než pětkrát ročně. Víc než pětina rodin s dětmi nad 15 let dokonce griluje více než 16krát ročně.
Mezi měsíce, kdy Češi nejčastěji využívají gril či otevřený oheň k přípravě pokrmů, patří květen až srpen. V červenci a srpnu se této činnosti věnuje takřka 100 procent dotazovaných. Naproti tomu v dubnu či říjnu jsou to pouze čtyři procenta.
Více než třetina lidí, 36 procent, používá otevřená ohniště, 34 procent potom grily na dřevěné uhlí. Nejraději Češi grilují nebo opékají špekáčky či jiné uzeniny. Na druhém místě skončila drůbež a třetí nejpopulárnější jsou speciálně připravené grilovací párky.
Zálibě Čechů jdou vstříc řezníci a podle předsedy Českého svazu zpracovatelů masa Jaromíra Klouda by se těžko hledala zpracovatelská firma, která výrobky speciálně pro grilování nedělá. V létě se ale projevuje i zvýšená spotřeba některých druhů masa vhodných k opékání na grilu či ohni. Větší zájem tak bývá o vepřovou krkovici a pečeni, ale i o lepší druhy hovězího jako roštěná či zadní. Když je pěkné počasí, zvednou se třeba prodeje krkovice před víkendem ze dne na den i o stovky procent, uvedl Kloud.
I díky stále rozšířenějšímu grilování v Česku roste trh s dresinky, omáčkami k masu, hořčicemi, kečupy či zálivkami na saláty. Češi ročně za toto zboží utratí přes 100 milionů korun, z toho více než 40 procent během letních měsíců, uvedl Unilever ČR, který vyrábí mimo jiné dresinky, majonézy a omáčky Hellmann´s.