Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
Zprávy

O Radio Praha je za hranicemi zájem

Redakce MAM11. 7. 2006

Český rozhlas 7 – Radio Praha byl loni v kontaktu s 12 000 posluchači v zahraničí. Zájem o program, který stanice vysílá do zahraničí pro krajany a příznivce České republiky v šesti jazycích, radio dodnes měří metodou z dob první republiky. Kontakt lidí po celém světě se stanicí zajišťují již 70 let od svého startu takzvané QSL karty, jakési pohlednice, které Radio Praha posílá lidem a ti je vrací zpět i se svými názory na pořady.
“Stanice si tímto způsobem mapují, v kterých oblastech a v jaké kvalitě jsou slyšet,” uvedl ředitel Radia Praha Miroslav Krupička. Písmena QSL pochází z telegrafie a znamenají “potvrzuji příjem”. Původně to byl jeden z kódů vyvinutých pro potřeby telegrafie, který později převzali radiotelegrafisté a rozhlasoví posluchači.
QSL lístek má rozměr pohlednice, na jejíž jedné straně je obrázek a na druhé straně je krátký předtištěný formulář, na který stanice vedle jména posluchače vyplňuje datum, čas a frekvenci jeho poslechu. Podle údajů stanice v roce 2005 Radio Praha obdrželo 19.000 dopisů, z toho bylo asi 12 000 dopisových zpráv. “Z toho plyne, že posluchačům bylo rozesláno 12.000 QSL lístků. Toto číslo se v posledních pár letech zásadně nemění,” podotkl Krupička.
Vyšší ohlas na tento způsob komunikace rozhlas registroval v 60. a 70. letech, kdy ve světě existovaly takzvané Monitorkluby a Kluby posluchačů. Podle dochované statistiky dopisový ohlas vrcholil v roce 1976, kdy do Radia Praha došlo 137 000 dopisů. “Statistika bohužel neříká, kolik z toho bylo dopisových zpráv a tedy kolik bylo odesláno QSL lístků,” dodal Krupička.
Poslechové zprávy a QSL karty dostává stanice z různých koutů světa na pěti kontinentech. “Zajímavou skupinou posluchačů jsou čeští námořníci na zaoceánských lodích, kteří poslouchají Radio Praha na světových oceánech, a krajané ze Severní Ameriky,” uvedl ředitel stanice.
Do budoucna Krupička věří, že i nadále budou mít lidé zájem o kontakt se stanicí pomocí QSL karet, mimo jiné i proto, že řada lidí tyto pohlednice s motivy české krajiny či historie sbírá. “Nevěřím, že v brzké budoucnosti je nahradí nějaké elektronické médium,” míní. Jistou změnu ale nyní přece jen stanice vnímá – své zprávy o kvalitě poslechu lidí posílají nejen klasickým dopisem, ale čím dál více i e-mailem.
Radio Praha nyní patří pod Český rozhlas, není však financováno z koncesionářských poplatků, ale dotacemi ze státního rozpočtu. V posledních dvou letech se rozpočet podle údajů rozhlasu pohyboval ve výši 62,5 milionu korun.
Stanice vznikla před 70 lety proto, aby mimo jiné mohl český stát čelit propagandě; ke startu Radia Praha přispěl i tehdejší ministr zahraničí Eduard Beneš. Podle Krupičky je hlavní náplní stanice propagace ČR ve světě a informování o dění v Česku, jakýsi “hlas ČR ve světě”, stejně jako existují stanice Hlas Ameriky či Hlas Ruska.

×

Britští prodavači budou moci zákazníkovi ukázat červenou kartu

Starší článek

Finále MS vidělo 1,63 milionu diváků

Novější článek

Podobné zprávy

Marketing
Foto: OAK

Jak žijí hrdinové, je i na nás, říká vítěz lednové AdParády

Poprvé ve videoformátu se ukázala pravidelná reklamní hitparáda Art Directors Clubu, jejíž produkci zajistila Creative Embassy s režisérem Vítem…
5. 3. 20215. 3. 2021
Marketing

Algebra útočí! Potřebuju kalkulačku! Zní z válčené vřavy nového spotu

Fakulta strojní Vysoké školy báňské – Technické univerzity Ostrava představuje matematiku po svém. Záběry jako z válečného filmu jsou…
4. 3. 20215. 3. 2021
Lidé

Cabejšek posílí kreativu Tesca v Ogilvy

Jakub Cabejšek, který do roku 2018 pracoval v Ogilvy a poté přešel na pozici kreativního ředitele do Proximity Prague a později…
4. 3. 20214. 3. 2021
Marketing

Jay-Z provokuje. Se značkou Monogram upozorňuje na pokrytectví zákonů

Nová kampaň marihuanového brandu Monogram od rappera Jay-Z si vzala na mušku americké zákony. „Válku s drogami“ staví do kontrastu…
4. 3. 20214. 3. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Cabejšek posílí kreativu Tesca v Ogilvy
Zemřel Radim Pařízek. Hudebníkovi a mediálnímu podnikateli bylo 67 let

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více