Nejznámějším řetězcem prodejen potřeb pro kutily, řemeslníky a zahrádkáře v Česku je OBI, za kterým následují Baumax, Hornbach, Bauhaus a obchody Globus Baumarkt. Obliba hobbymarketů roste a loni těmto obchodům dávalo přednost již 57 procent českých zákazníků. V roce 2000 přitom tento ukazatel činil 40 procent. Vyplývá to z průzkumu společností Incoma Research a GfK Praha.
Pavel Cabal z Incomy Research řekl, že pro českého zákazníka je při nákupu potřeb pro kutily, řemeslníky a zahrádkáře rozhodujícím faktorem personál, jeho profesionalita a schopnost poradit. „Důležitou roli hraje také široká nabídka zboží následována příznivými cenami,“ uvedl.
Dodal, že zákazníci hlavních hobbymarketových řetězců se z hlediska požadavků na výběr nákupního místa začínají výrazně rozlišovat. „Pro zákazníky Bauhausu a Hornbachu je rozhodujícím faktorem při nákupu tohoto zboží široká nabídka na prodejně, což může souviset s větší profesionalitou těchto zákazníků,“ řekl Cabal.
Naopak zákazníci řetězců Baumax a OBI kladou na první místo schopnost personálu odborně poradit. „To nasvědčuje spíše laicky orientované zákaznické bázi. V prodejnách řetězce Globus Baumarkt nakupují cenově citliví zákazníci, kteří požadují kromě profesionality především příznivé ceny sortimentu,“ podotkl Cabal.
Jedničkou mezi hobbymarkety byla loni síť prodejen OBI, jejíž tržby vzrostly na 6,4 miliardy z 5,9 miliardy korun v roce 2004. Druhý řetězec Baumax vykázal obrat 6,2 miliardy a třetí Hornbach 4,7 miliardy korun. Loňský žebříček čtyř největších sítí uzavřela s obratem 2,2 miliardy společnost Bauhaus.
V loňském roce si podle průzkumu Incomy Research hobbymarkety rozdělily již 57 procent českých zákazníků. Ve srovnání s rokem 2004 vzrost podíl zákazníků preferujících tyto prodejny o sedm procentních bodů. „Nárůst počtu lidí, kteří dávají přednost některému z hobbymarketových řetězců, souvisí s rostoucím důrazem na profesionalitu,“ uvedl již dříve Zdeněk Skála z Incomy Research.
Česká cena za PR – Lemur prodlužuje deadline
Dva týdny navíc mají zadavatelé i agentury na zaslání přihlášek do komunikační soutěže, kterou pořádá Asociace public relations (APRA).