Legenda, co málem nepřežila

21. 7. 2006 00:07

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Když v druhé polovině 90. let začal krachovat jeden tuzemský výrobce obuvi za druhým, zdálo se, že podobný osud potká i slavnou značku Botas. Firmu sice z privatizačních fondů vykoupila společnost Benal, slavné „botasky“ však dál mizely z trhu i povědomí lidí.
„Byla to tvrdá doba,“ vzpomíná dnešní šéf firmy Petr Lajžner. Společnost se soustředila alespoň na výrobu pro světové značky – kopačky pro Pumu či běžkařské boty pro Salomon.
Samotná značka Botas však upadala. „Dále už to nešlo. Rostla cena pracovní síly a my museli zase začít budovat naši značku, jinak bychom zkrachovali,“ popisuje Lajžner nejtěžší roky v téměř šedesátileté historii firmy. Názvu značky nakonec podřídili i jméno firmy, které až do roku 2000 znělo Botana.
Dnes už je Botas opět na vzestupu a ročně prodává kolem 220 tisíc párů bot. „Tržby máme mezi 150 a 200 milióny a zisk se pohybuje v jednotkách miliónů,“ přibližuje současnou výrazně lepší situaci Lajžner.
Nejvíce úspěchů má Botas s výrobou bot pro běžky a bruslí na hokej i krasobruslení. Postupně se však firma vrací i na trh letní obuvi, který vyklidila v devadesátých letech kvůli levné a nekvalitní konkurenci z asijských tržišť.
K propagaci letní obuvi pro volný čas si firma vybrala i letní komedii Rafťáci, kde botasky popularizovali Vojta Kotek a Jiří Mádl. „Byla to přínosná akce, hodnotíme to kladně. Zviditelnili jsme se u mladé generace, která již na rozdíl od těch předchozích pojem Botas téměř neznala,“ pochvaluje si šéf představenstva.
Firma vyrábí i specializované boty pro různé druhy sportů. Botasky nosí například téměř všichni tuzemští nohejbalisté. Zvláštní kolekce mají i pro orientační běh, parašutismus, halové sporty nebo box.
„Letos jsme zkusili začít prodávat jeden model kolečkových in-line bruslí a setkalo se to s úspěchem. Výrobu budeme v dalších letech rozšiřovat,“ slibuje Lajžner. I přesto však zůstává stěžejní výroba zimní obuvi, která tvoří asi 85 procent tržeb.
Historie značky Botas sahá až do roku 1949, kdy sloučením řady regionálních závodů do jednoho státního podniku vznikla společnost Botana. Zkraje vyráběla polobotky a další vycházkovou obuv.
Od šedesátých let se však začala psát historie bot, jejichž název si několik generací vžilo jako synonymum pro jakoukoliv sportovní obuv. Název Botas vznikl v roce 1963 a tyto boty postupně ovládly drtivou většinu výroby závodu.
V komunistickém Československu měly botasky mezi sportovní obuví v podstatě monopol. Botana jich ročně vyráběla až dva milióny párů a vyvážela je nejen do zemí bývalého východního bloku, ale i do Skandinávie nebo Severní Ameriky.

MEZITITULEK: Do kupónové privatizace
Botas byly i nedílnou součástí výbavy několika generací vrcholových sportovců. Brusle od této firmy měli hokejoví reprezentanti, olympijské medaile v nich získávali i gymnastka Věra Čáslavská nebo skokan na lyžích Jiří Raška.
Na počátku devadesátých let se z Botany stala státní akciová společnost, která byla rozprodána v kupónové privatizaci. Poté ji až do poloviny devadesátých let ovládaly privatizační fondy.
Nová éra slavných bot přišla se společností Benal, která v Botaně v roce 1995 koupila 51,8 procenta akcií. Botana nebyla v dobrém stavu, soustředila se na levnou výrobu pro slavné západní značky a potýkala se s vysokými dluhy.

MEZITITULEK: Jednoocí králové
V letech 1997 a 1998 musela společnost propustit zhruba dva tisíce zaměstnanců a vyklidit několik závodů. „Byla tam práce ve mzdě, a to dále nešlo. Závody jsme však naštěstí prodali nebo pronajmuli,“ vzpomíná šéf představenstva Petr Lajžner.
Nepříjemné byly pro firmu i další roky. Byla to doba, kdy drtivá většina dalších českých výrobců bot nepřežila. Zkrachovaly mimo jiné Sázavan, Svit Zlín nebo Bopo Třebíč. „Kolem roku 2000 jsme byli jednoocí králové,“ glosuje tehdejší postavení firmy Lajžner. Tehdy také firma Botana usoudila, že značka jejích bot je známější než ona sama, a přejmenovala se na Botas.
Posledních pět let je však ve firmě Botas ve znamení růstu. Společnost Benal postupně navýšila svůj podíl až na dvě třetiny a splatila většinu dluhů. Botasky dnes dělají dvě stovky zaměstnanců v jediném závodě ve Skutči.
Zhruba pětinu výrobků si však firma nechává dovážet na zakázku z Číny. „Společný podnik nebo vlastní firmu zatím v Asii neplánujeme,“ říká Lajžner. Také v dalších letech se chce soustředit především na budování dobrého jména značky.

Hospodářské noviny 21. 7. 2006

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.