Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
Zprávy

Klasickým fotoaparátům odzvonilo, Češi kupují digitální přístroje

Redakce MAM17. 7. 2006

Většina Čechů letos vyrazí na dovolenou vybavena digitálními fotoaparáty, které jsou díky snadné obsluze a poklesu cen stále oblíbenější a z trhu již vytlačily klasické fotopřístroje na kinofilm. Například loni prodej digitálních fotoaparátů v ČR podle údajů společnosti IDC vzrostl o pětinu. Kvůli snižujícím se cenám však za ně obchodníci utržili zhruba tři miliardy korun, což bylo o sedm procent méně než v roce 2004. Nárůst prodeje hlásí obchodníci i v prvním pololetí letošního roku. Ročně se na českém trhu prodá kolem půl milionu digitálních fotoaparátů.
“Zatímco prodej digitálních fotoaparátů stále roste, prodej klasických přístrojů mírně stagnuje,” řekl výkonný ředitel sítě elektroprodejen Datart Pavel Sláma. Příklonu českých zákazníků k digitálním fotoaparátům podle něj odpovídá například nabídka internetového obchodu Datart.cz, kde je poměr mezi digitálními a klasickými fotopřístroji 94 procent ku šesti procentům. Stejně situaci na českém trhu hodnotí i mluvčí sítí prodejen Euronics a Proton Bohuslav Komín. “Klasické fotoaparáty se prakticky neprodávají. Jde pouze o takzvané vodní modely na jedno použití a pak o profesionální přístroje,” uvedl Komín.
Prodej fotoaparátů, především pak těch digitálních, letos v Česku opět vzrostl. “V prvním pololetí letošního roku se prodej fotoaparátů meziročně zvýšil o zhruba 30 procent,” řekl Sláma, podle kterého poptávku na začátku léta výrazně zvýšily zejména sezónní nákupy fotopřístrojů na dovolené. Hodně lidí si je letos ale pořizovalo i kvůli mistrovství světa ve fotbale.
O několik desítek procent se za prvních šest měsíců letošního roku meziročně zvýšil prodej digitálních fotoaparátů také v prodejnách Euronics a Proton. “Během akčních nabídek mají zákazníci největší zájem o modely v levnějším segmentu a ve střední třídě. Minimem je rozlišení čtyři až pět megapixelů a aspoň trojnásobný optický zoom,” podotkl Komín.
Poptávku žene nahoru hlavně pokles cen digitálních fotopřístrojů, které se loni snížily až o 40 procent. “Konkurence výrazně posílila. Počet nabízených modelů na trhu se značně navýšil a zintenzívnil tak cenovou válku. Koncoví zákazníci si tak mají možnost koupit lepší a levnější modely oproti těm, které byly dostupné před pár lety,” uvedl analytik IDC Radovan Kautský. Pokles cen digitálních fotoaparátů lze podle obchodníků očekávat i letos. “U modelů střední a vyšší třídy se dá na konci léta očekávat snížení cen, neboť je z prodejen začnou vytlačovat další novinky, které výrobci plánují na předvánoční trh,” podotkl Komín.
Hodně lidí v poslední době dává při nákupu fotopřístrojů přednost internetovým obchodům, kde toto zboží patří mezi nejčastěji objednávané položky. “V našem e-shopu rostou prodeje fotoaparátů průběžně již od začátku března. Zákazníci e-shopu Datart.cz při nákupech digitálních fotoaparátů nejčastěji sahají po přístrojích z cenové kategorie 7000 až 8500 korun,” uvedl Sláma.
Obchodníci rostoucí oblibu digitálních fotoaparátů přisuzují jejich vyššímu uživatelskému komfortu. “Lidé si mohou nafocené snímky okamžitě prohlédnout, vymazat, případně snímek zopakovat. Dalším faktorem hovořícím ve prospěch digitálních přístrojů jsou nízké provozní náklady,” vyjmenoval Sláma výhody digitálních fotopřístrojů. V Česku se také rozšiřuje počet míst, kde si lidé mohou vyvolat fotografie pořízené digitálními fotoaparáty. Například síť prodejen Euronics spojila síly s výrobcem fotoaparátů Olympus a v obchodech instaluje samoobslužné fotokiosky, ve kterých si lidé mohou fotografie snadno vyvolat.
Zatímco v roce 2004 dominovaly trhu tří a čtyřmegapixelové fotoaparáty, tak v roce 2005 se situace změnila a vedoucí pozici zaujaly čtyř a pětimegapixelové fotoaparáty s podílem 62 procent, přičemž prodej přístrojů s rozlišením pět megapixelů byl třikrát vyšší. Trh by měl podle odborníků růst i letos, i když tempo nebude tak razantní jako v předešlých letech. IDC očekává, že prodeje v tomto roce porostou stále okolo deseti procent.
Velkou oblibu digitálních fotoaparátů využívají obchodníci, kteří při výprodejích či otevírání nových obchodů sází právě na nabídku zlevněných elektronických fotopřístrojů. Například loni na podzim byl zájem o levné digitální fotoaparáty v nově otevřeném hypermarketu Tesco v Praze tak velký, že u pultu se ihned po otevření prodejny tísnilo několik stovek lidí. Rozvášněný dav uklidnila až přivolaná policie.
Digitálním fotoaparátům ale v poslední době začaly konkurovat moderní mobilní telefony, které umožňují pořízení velmi kvalitních snímků. Podle odborníků mají však mobilní telefony stále omezení v podobě relativně nízkého rozlišení snímků.

×

Spor kolem satiry na Kaczyńského podle německého listu absurdní

Starší článek

Italský magazín nesmí publikovat osobní detaily o Dianě

Novější článek

Podobné zprávy

Marketing
Foto: Pxhere.com

Duševní zdraví zaměstnanců: problémy v týmech už nelze přehlížet

Prevence je to nejlepší, co mohly v otázkách duševního zdraví firmy pro zaměstnace ještě před krizí udělat. Jenže teď to vypadá,…
28. 2. 202126. 2. 2021
Marketing

Témata, která dělí společnost: dominuje zdraví

Několik témat dělí českou společnost na pět skupin. Liší se zájmy, obavami a také aktuálními i budoucími možnostmi. Jsme ohroženou skupinou Početně…
27. 2. 202126. 2. 2021
Marketing

Návrhář Černý a herečka Vagnerová jsou novými ambasadory značky Lexus

Módní návrhář Jan Černý se stal novým ambasadorem automobilky Lexus. Je součástí rodiny, do níž patří šéfkuchař Zdeněk Pohlreich nebo herečka Tereza…
26. 2. 202126. 2. 2021
Média

MZd posunulo termín pro mediálky. Důvod? Malé opravy zadání

Dnes v 10 hodin dopoledne mělo být uzavřeno odevzdání přihlášek do výběrového řízení pro mediální agenturu. To ministerstvo zdravotnictví vypsalo…
26. 2. 202127. 2. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Do Ranní show Evropy 2 se vrací Lucie Černá. Střídá Kateřinu Říhovou
Matej Zabadal je novým ředitelem investic skupiny V-Sharp Ventures, do níž patří i DoDo

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více